Derde reeks 'Pleidooi' begint met hoogst actueel thema

Pleidooi, aflevering 1: Carvalho, 22.02-22.53 uur, Ned. 1.

PETER SIERKSMA

Want hoe vaak zie je dat op televisie? Een mooi gefilmde serie, die niet alleen met grote regelmaat zeer humoristisch, aangrijpend en spannend is, maar ook vrijwel altijd geloofwaardig blijft. Zelden. De serie werd onlangs dan ook bekroond met de belangrijkste Nederlandse televisieprijs, de zilveren (in Nederland bestaat geen ander goud dan klatergoud, vandaar) Nipkowschijf.

Na twee reeksen van elf afleveringen begint de Avro vandaag met een derde serie van acht. De laatste, want na dit seizoen stopt 'Pleidooi' definitief en zal de kijker het grootste deel van de dragende acteurs van de serie, Peter Blok (hij speelt de gevoelige lievelingsadvocaat uit de serie: Cas Heystee), Carine Crutzen (Helen de Keyzer), Yvonne van der Hurk (Pam Wesseling), Gijs Scholten van Asschat (Victor van Gilze jr; de oprichter van het kantoor waar alles zich afspeelt, Van Gilze Wesseling) en niet te vergeten Eric van der Donk (Victors vader die zijn zoon als opvolger van zijn eigen, veel gerenommeerdere advocatenkantoor heeft voorbeschikt), verder vooral in het theater moeten bewonderen. Daar liggen hun sporen. En hoewel acteren voor televisie iets heel anders is dan spelen voor het toneel ligt daar voor een deel ook het geheim van de kwaliteit van 'Pleidooi'. De acteurs kunnen wat en dat geeft de tekstschrijvers Maria Goos, Hugo Heinen en Pieter van de Waterbeemd de kans de karakters zich te laten ontwikkelen. Neem het naarmate de serie vordert steeds schrijnender wordende vader-zoonconflict tussen 'Vic' en zijn vader. Hoe het ook zal aflopen tussen die twee, wat daar getoond wordt is van een ongekende klasse, daar kan geen 'LA Law' tegenop.

Maar goed, het is nog niet afgelopen. En veel reden om nu, nog voor de derde reeks begonnen is, al weemoedig terug te kijken naar de vorige reeksen is er gelukkig ook nog niet. Want de eerste aflevering, 'Carvalho', slaat in als een bom. Juist nu alle kranten vol staan over de moeizame strijd van justitie en politie tegen de zware misdaad, juist nu bekend is geworden dat officieren van justitie door criminelen bestolen en bedreigd worden, omdat ze methoden gebruiken die door de misdaad niet acceptabel geacht worden (en dat overigens wellicht ook niet zijn, maar dat terzijde), komt 'Pleidooi' met een aflevering waarin de spanning tussen de verdediging van een verdachte crimineel en het openbaar ministerie het middelpunt vormt. Alsof het schrijverscollectief allang op de hoogte was van de Octopus-zaak en alles wat daar om heenhangt, loopt officier van justitie mr. Carvalho gevaar, omdat hij zijn belofte aan de bij een politie-overval gepakte baas van een drugsbende (Hugo Metsers) niet nakomt. In plaats van de verdachte vrij te laten in ruil voor informatie, houdt de officier de man toch vast, omdat de pers zich met de zaak is gaan bemoeien toen bekend werd dat er bij de bewuste politie-actie een agent is omgekomen. Aan de zachtmoedige Cas de taak om de zaak voor zowel zijn oude vriend Carvalho als zijn cliënt de crimineel te redden.

Wat opvalt is de zorgvuldigheid waarmee de door het openbaar ministerie min of meer verstoorde procesgang in beeld wordt gebracht. Hoewel de rol van de (overigens wel door Bernard Droog prachtig neergezette) procureur-generaal (hij draait uiteindelijk de zaak terug, waardoor de verdachte toch wordt vrijgelaten) wat al te simplistisch overkomt, krijgt de kijker een goed inzicht in de manier waarop de partijen ook tijdens een zaak onderling contact hebben.

Een van de juridische adviseurs van de serie, mr. Germ Kemper, bevestigt dat de rol van de procureur-generaal niet helemaal met de werkelijkheid overeenkomt. Kemper: “Ik had er aanvankelijk dan ook wat moeite mee. Ineens, zo blijkt, is alles geregeld. Dat klopt niet helemaal. De hele zaak in deze aflevering vond ik overigens wat exceptioneel. Zo'n gesloten deal tussen het openbaar ministerie en de verdachte... wat zal ik zeggen: binnen de juridische wetenschap wordt daar in elk geval zeer verschillend over gedacht.”

Het feit dat, na het zien van de eerste aflevering, de vergelijking tussen mr. Carvalho en mr. Valente zich wel erg sterk opdringt, heeft Kemper ook verrast. Nee, lacht hij, er is geen verband met de Octopus-zaak. De grap is juist, legt hij uit, dat de tekstschrijvers om misverstanden te voorkomen het script altijd zo veel mogelijk van de casus die zij voor ogen hebben 'weg-schrijven'. Dat nu de overeenkomst met een ook nog eens nadrukkelijk in de publiciteit staande zaak wel heel groot is, is dan ook puur toeval.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden