Derde Rainbow Warrior 'duurzamer dan ooit'

Nieuwe actiezeilboot kostte Greenpeace 23 miljoen euro

Hij kostte Greenpeace bijna 23 miljoen euro. Maar dat kon er wel vanaf voor een duurzame actiezeilboot. Vrijdag kwam de Rainbow Warrior 3 vanuit Bremen aan in de nieuwe thuishaven Amsterdam.

Het is een soort containerschip met vijf zeilen erop en een hap uit zijn achterste. "Daar kan onze helikopter landen", legt de Nederlandse Greenpeace-directeur Sylvia Borren uit. "Handig voor het overzicht op zee bij acties tegen piraten of walvisjagers."

Borren en de Zuid-Afrikaanse internationaal directeur Kumi Naidoo, stappen een dag eerder al op in de Eemshaven. Een beetje onwennig staan ze te kijken naar de 15-koppige bemanning. "Ik ben meer van de paarden", fluistert de directrice met haar halflange witgrijze haar. "Dit is de tweede keer in mijn leven dat ik een nacht op een zeilschip doorbreng", vertelt Naidoo lachend. Borren werkte eerder bij Oxfam Novib en Naidoo komt uit de anti-apartheidbeweging.

Het is de derde Greenpeace-boot met de naam Rainbow Warrior. De eerste werd door de Fransen kapotgeschoten en de tweede ging dit jaar met pensioen. Dit exemplaar werd speciaal voor Greenpeace ontworpen. De vloot - behalve de Warrior hebben de milieuactivisten nog drie grote schepen - wordt net als het personeel gefinancieerd uit giften. Jaarlijks haalt Greenpeace zo'n 150 miljoen euro op, waarvan 25 miljoen uit Nederland komt.

Ook de Nederlandse Postcodeloterij droeg een miljoen euro bij. "Wij hebben de kiel betaald voor deze terroristische organisatie", vertelt Frank Leeman, mede-oprichter van de loterij en hobbyzeiler, gekscherend. Hij mag een nachtje meevaren en kijkt bewonderend naar het schip. "Deze boot is veel duurzamer dan die van Wubbo Ockels. Niet zo omslachtig en elektronisch maar simpel en efficiënt."

Simpel betekent echter niet per se comfortabel. 's Avonds helt het schip zo'n 30 graden. Aardappels vliegen door de kantine en de koelkast blijkt niet handig ingeruimd. "Flesjes neerleggen is ook niet handig", becommentarieert een passagier met zeilervaring. Na een paar uur op zee rennen de gasten steeds vaker richting het scheepstoilet. Onder hen Borren en Leeman.

Naidoo lijkt nergens last van te hebben. Met de overgebleven gasten discussieert hij over het nut van actievoeren op zee. Want hoe duurzaam het schip ook is, hij blijft energie verbruiken. Zeilend zo'n 500 liter diesel per dag, niet zeilend vier keer zo veel. "Dat is absoluut te rechtvaardigen", vindt Naidoo. "Als een oliebedrijf de zee vervuilt, ziet niemand dat. Terwijl oceanen essentieel zijn voor de planeet. Iemand moet laten zien wat daar gebeurt."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden