Den Haag begeert én vreest het cruiseschip

Schets van een nieuwe buitenhaven voor de kust van Scheveningen, waar cruiseschepen kunnen aanmeren. (BEELD CRUISEPORT THE HAGUE HOLLAND)

In Den Haag heerst twijfel over de aanleg van een cruisehaven. Voorstanders willen toeristen lokken, critici willen het strand behouden.

Sceptisch waren ze. De wethouders Marnix Norder (PvdA, bouwen en wonen) en Frits Huffnagel (VVD, internationale zaken) hadden aanvankelijk grote aarzelingen: wat moet Den Haag met een terminal voor cruiseschepen?

In maart dit jaar sloeg de stemming om. Norder en Huffnagel bezochten in Miami een grote beurs voor de cruisewereld. De Amerikanen haalden alle twijfel weg. Nee, er is nauwelijks milieuvervuiling. De toeristen leveren de stad vele miljoenen op. En Scheveningen is als kustplaats uiterst geschikt voor een terminal. Schepen kunnen er makkelijk aanleggen en vertrekken zonder een uren durende tocht door sluizen, zoals in Amsterdam. Eigenlijk vroegen de Amerikanen zich af: ’Waarom ligt die cruiseterminal er nog niet?’

Die vraag stelt een consortium, bestaande uit projectontwikkelaar AM, woningcorporatie Vestia en cruisespecialist Züblin Grenada, zich ook. Eind 2006 dienden de bedrijven een omvangrijk plan in bij de gemeente. Het omvat de investering van 220 miljoen euro in een buitenhaven met cruiseterminal, voor de Scheveningse kust. Daar is plaats voor 1200 nieuwe woningen, een natuurgebied en een jachthaven.

Een unieke kans, zegt het consortium, die een onderzoek met hoopvolle cijfers presenteert. Per jaar leggen minimaal honderd cruiseschepen aan voor de Scheveningse kust. Dat betekent 250.000 extra bezoekers voor de stad. En, niet onbelangrijk, de cruise-industrie is volgens het consortium ’recessiebestendig’.

Op Jaap Spaans maken deze argumenten geen indruk. Hij is bestuurslid van de stichting Behoud Zuiderstrand en vreest de komst van de buitenhaven. De horizon wordt straks vervuild met reuzenschepen en een yuppendorp, zegt hij. „En die toeristen blijven niet in Den Haag. Zij stappen in de bus naar Amsterdam.”

De pijn zit vooral in het verlies van het Zuiderstrand, een geliefd stukje Den Haag. De huizen die er voor terugkomen, zorgen volgens Spaans voor een ’infrastructurele ramp’. Vlakbij de bestaande haven, op het leeggevallen Norfolkterrein, komen al achthonderd nieuwe woningen, terwijl de ontsluiting volgens Spaans slecht geregeld is.

De stichting deelt bij de strandopgangen folders uit met waarschuwingsteksten: ’Laat uw stem horen, nu én met de verkiezingen!’ De plannen voor de cruiseterminal gaan volgend jaar maart namelijk een rol van betekenis spelen. Hoewel het Haagse college warm voorstander is van een buitenhaven, is de beslissing over de verkiezingen heen getild. Officieel omdat de gemeente nog onderzoek doet naar de haalbaarheid van het project. Maar volgens critici vreest vooral de nu nog oppermachtige PvdA voor een electorale afstraffing wanneer het vlak voor de verkiezingen dit plan er doorheen drukt.

Wethouder Norder telt zijn knopen, zegt D66-fractievoorzitter Marjolein de Jong. „Hij kent de uitslagen van de Europese verkiezingen. De PvdA zal het verlies in Den Haag beperkt willen houden.”

De partijen zullen, nu een volgend college over de buitenhaven beslist, stelling moeten nemen. D66 ziet wel wat in een ’mooie zeezeilhaven’. Maar een cruiseterminal noemt De Jong ’een veel te groot financieel risico’. Alleen de grote fracties van PvdA en VVD (samen een meerderheid in de raad) zijn in beginsel positief. Of ze straks daadwerkelijk instemmen, hangt af van het nader onderzoek. VVD’er Bart de Liefde: „Het moet de stad wat opleveren, anders beginnen we er niet aan. De gemeente is er niet voor om de portemonnee van drie bedrijven te spekken.”

(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden