Update

Deltaplan moet vastlopend verkeer voorkomen, en dat slimme vervoer kost 3 miljard euro per jaar

Drukte op de A15 bij Papendrecht. Beeld ANP

Als het kabinet tot 2040 niet elk jaar zo’n 3 miljard extra uittrekt voor vervoer, loopt Nederland vast. Daarvoor waarschuwen 25 verkeers- en vervoersorganisaties.

Steeds langere files, voller openbaar vervoer en toenemende drukte op de fietspaden. De komende jaren neemt de druk op het verkeerssysteem in Nederland verder toe en komt onze mobiliteit in gevaar, waarschuwt de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van 25 organisaties, waaronder de ANWB, de NS en andere ov-bedrijven, Transport & Logistiek Nederland en de Fietsersbond.

In het ‘Deltaplan Mobiliteit 2030’ stelt de alliantie dat de overheid een ‘integrale benadering’ moet kiezen door slimme combinaties van vervoermiddelen aan te bieden en technische innovaties te introduceren. Het plan werd gisteren aangeboden aan de bewindslieden van het ministerie van infrastructuur en waterstaat. “Het is een oproep aan politieke partijen om dit heel hoog op de agenda te zetten”, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie en directeur van de ANWB.

In het plan pleiten de organisaties onder meer voor knooppunten aan de randen van steden en in het landelijk gebied, zogeheten ‘hubs’. Hier moeten reizigers handig kunnen overstappen van het ene vervoermiddel op het andere, maar kunnen bijvoorbeeld ook goederen worden overgeslagen op milieuvriendelijk vervoer. Ook moeten nieuwe lightrailverbindingen aangelegd worden in de Randstad en moet de fietsinfrastructuur beter.

De Mobiliteitsalliantie schetst verder een toekomst waarin slimme apps een reisplan maken op basis van de afspraken in je agenda. Met de auto reis je naar de dichtstbijzijnde hub, waarna je de trein pakt. Onderweg ziet je telefoon dat de locatie van je eerste afspraak gewijzigd is, en stelt hij voor om je deelauto te annuleren en een deelfiets te bestellen bij het volgende reizigersknooppunt.

Voor al deze maatregelen moet de overheid de komende twintig jaar 56 miljard euro extra uittrekken, bovenop de huidige begroting van het ministerie. “De huidige 94 miljard tussen 2018 en 2030 is gereserveerd voor onderhoud, reparatie en vervanging”, aldus Van Bruggen. “Die 56 miljard extra is nodig om te voorkomen dat we vast gaan lopen.”

Rekeningrijden

Ook bepleit de alliantie een kilometerheffing voor automobilisten, maar dan moeten de huidige belastingen op autobezit worden geschrapt. “Wij vinden dat je moet betalen voor gebruik”, zegt Van Bruggen. “Rekeningrijden wordt gepresenteerd als een belastingverhoging, maar wij zeggen dat je tegelijkertijd de motorrijtuigenbelasting en de bpm op auto’s moet afschaffen. Als je het zo aan de Nederlanders voorlegt, dan zegt 80 procent: dat lijkt me een goed idee.”

Rekeningrijden ligt politiek gevoelig. In het regeerakkoord van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie is het onderwerp taboe verklaard. VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur liet gisteren al weten dat rekeningrijden geen optie is.

“Ik denk dat de VVD bang is om stemmen te verliezen als ze op dit punt toegeeft”, reageert Ben Immers, hoogleraar transport, infrastructuur en logistiek. Hij verwacht dat het kabinet wel van gedachten moet veranderen. “De urgentie neemt toe. Er is met asfalt niet meer tegenaan te bouwen. Bovendien gaat daar te veel tijd overheen.”

Het idee voor de hubs is niet nieuw, maar wel goed, vindt Immers. “Je ziet al wel aanzetten hiervoor in de Randstad, ‘Park-and-ride-plus’, gecombineerd met hoogwaardig openbaar vervoer. In Utrecht en Rotterdam werkt het vrij goed.”

Door gezamenlijk op te treden hoopt de Mobiliteitsalliantie meer geld los te krijgen van het kabinet. “We proberen de minister te helpen om een luidere stem in het kabinet te krijgen”, zegt voorzitter Van Bruggen. “Vijfentwintig mobiliteitspartijen samen, dat is uniek in de wereld. Die kun je als kabinet niet negeren.”

Lees ook:

Nederlanders hebben weinig problemen met rekeningrijden

Als het openbaar vervoer efficiënter en goedkoper wordt, dan willen Nederlanders best overstappen op rekeningrijden. Ook moet de overheid een oplossing vinden voor de groep forenzen die naar eigen zeggen niet met bus of trein kunnen en verwachten fors duurder uit te zijn als ze per afgelegde autokilometer moeten betalen.

Steden hebben maar weinig ambitie voor schoner verkeer

De grootste steden van Nederland hebben maar weinig plannen om het verkeer schoner te maken. In slechts enkele steden worden vervuilende auto’s geweerd, en plannen om het eigen wagenpark te verduurzamen bestaan maar in een paar gemeenten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden