Delta 2000-8 wordt modernste containeroverslag ter wereld

Een consortium van Nederlandse banken, Siemens en ECT tekende gisteren een financieringscontract voor een bedrag van 700 miljoen gulden. Het contract is een belangrijke stap in de realisatie van het grootste en modernste complex voor containeroverslag ter wereld: Delta 2000-8 op de Maasvlakte. “We hebben een mijlpaal bereikt”, zegt bestuursvoorzitter ir. W. den Dulk in het bescheiden directievertrek van Europe Combined Terminals (ECT) aan de Eemhaven.

Op een kilometerslang asfaltplateau rijden tritsen onbemande opleggers met containers in een strak patroon onder rijdende hefbruggen door. De kranen bewegen zich computergestuurd langs de aangemeerde schepen. Mensen mogen er niet eens komen. De automatisch gestuurde voertuigen (AGV's) vinden feilloos hun doel, maar hebben nog geen ogen.

Op de Delta Terminal wordt sinds begin 1993 gewerkt met de modernste technologie op containergebied. De ontwikkeling van de terminal kostte een half miljard, maar de toezegging van de Amerikaanse containershipper Sea Land de komende 25 jaar in Rotterdam te blijven, was het waard. Dat wilde Sea Land alleen doen, als de allermodernste voorzieningen werden aangelegd.

“Toen dat klaar was, moesten we verder”, verklaart bestuursvoorzitter Den Dulk simpelweg. Nu de kinderziektes eruit zijn, kan de overslag op de Maasvlakte echt groots worden opgezet. Delta 2000-8, waarvan de eerste fase eind dit jaar klaar is, moet de grote container-rederijen van de wereld aan Rotterdam binden. In het project wordt de komende tien jaar zo'n

2 miljard gulden gestoken. Daarvan nemen ECT en het Gemeentelijk havenbedrijf Rotterdam elk ongeveer de helft voor hun rekening.

In de jaren tachtig maakte ECT nog zwaar verlies. Door een ingrijpende en kostbare herstructurering moest een flink deel van de in het stukgoed opgeleide werknemers afvloeien, wat zonder gedwongen ontslagen werd bereikt. Er worden weer zwarte cijfers geschreven. De winst groeide van 9 miljoen gulden in 1993 naar 24 miljoen vorig jaar bij een omzet van 627 miljoen. Uit het halfjaarbericht van grootaandeelhouder Pakhoed valt af te leiden dat de halfjaarwinst van ECT op ruim 21 miljoen gulden ligt. “We rekenen dit jaar op een sterke winstgroei”, zegt Den Dulk.

In het vertrek van directeur communicatie H. Schut hangt een kwajongensachtig grote grafiek, waarvan de opgaande lijn in het plafond dreigt te verdwijnen. Met een brede grijns tilt de rijzige Schut de losliggende plafondtegel boven het hoogste punt op. “Het containertransport groeit enorm, en dat wordt alleen maar meer. We verwachten komende jaren een verdubbeling van de aanvoer.”

De ontwikkelingen in het containervervoer gaan snel, en voltrekken zich wereldwijd. Den Dulk: “Hadden wij vijf jaar terug nog te maken met zo'n twintig grote reders, binnenkort zijn er nog maar vier, vijf consortia over.” Zo gaat Nedlloyd in het nieuwe 'Global Alliance' onder meer samenwerken met de rederijen APL (VS), OOCL (Hongkong), en het Japanse Mitsui. Onlangs zijn samenwerkingsplannen tussen Sea Land en Maersk bekend geworden.

Ook de schepen worden steeds groter. De nieuwste containerschepen kunnen 5 000 containers vervoeren en worden aangeduid met 'post-Panamax-size'; ze kunnen al niet meer door het Panamakanaal. Den Dulk: “Er zijn nu wereldwijd 120 van die reuzen in aanbouw. Het is gewoon angstwekkend wat er op ons afkomt.”

De ontwikkelingen hebben ook gevolgen voor het vasteland. De reders willen de modernste voorzieningen, en goede achterlandverbindingen. Een Betuwelijn bijvoorbeeld. En een flinke capaciteitsvergroting van de binnenvaart. “Met die Betuwelijn moeten we nu gaan opschieten”, vindt Den Dulk. “Het mag niet te lang meer gaan duren, in ieder geval moet de verbinding tot de Kijfhoek nu snel worden verbeterd.” Bij de ECT-terminal op de Maasvlakte is een fors nieuw spooremplacement gepland.

Ook aan verbetering van de overslag op binnenvaartschepen wordt gewerkt. De binnenvaart wachten grote investeringen voor nieuwe, nog grotere containerschepen. Veel kleinere schippers betwijfelen zelfs of ze in de toekomst nog vracht kunnen betrekken bij ECT, omdat hun schepen niet passen op het nieuwe overslagsysteem. Den Dulk wil er niet veel over loslaten. “We hebben nog geen systeem gekozen, alles is nog in ontwikkeling.”

ECT behandelt nu 75 procent van alle containerdoorvoer uit Rotterdam en heeft nog maar een paar kleinere concurrenten. Daarmee speelt het een steeds grotere rol in de verdeling van goederenstromen door Nederland. In vaktermen: de 'modal split' tussen weg-, water- en spoorvervoer. De overheid wil dat die 'modal split' drastisch verandert ten gunste van het spoor en het water. En de overheid financiert nogal wat faciliteiten voor ECT.

Staat ECT niet onder grote druk om die vervoersstroom te helpen sturen?

“Het is niet uit te sluiten dat wij in die rol worden gedrongen”, zegt Den Dulk. “Ik vind dat niet zuiver, want de klant moet zelf kunnen kiezen voor een vervoerssoort. Maar dat zijn beslissingen die door de politiek worden genomen.”

ECT zette vorig jaar van de 1,5 miljoen containers 9 procent op treinwagons, 27 procent op binnenschepen en 64 procent op vrachtwagens. In de toekomst moet het spooraandeel omhoog tot 25 procent, ten koste van het wegvervoer. “Het gaat dan om een kwart van een verdubbelde vervoersstroom. Het zal een hele toer worden om dat op het spoor te krijgen.” Nedlloyd, Internatio Müller en sinds kort Pakhoed zijn elk voor 30,5 procent aandeelhouder van ECT, NS bezit de overige 8,5 procent. Nu het bedrijf in de lift zit, komen externe financiers over de brug met grote bedragen. ABN Amro, de Nederlandse investeringsbank, ING-bank, MeesPierson en de Rabobank lenen samen 530 miljoen gulden uit aan ECT.

Bijzonder is dat Siemens Nederland 170 miljoen bijdraagt door een leaseconstructie. Siemens least een kadekraan en 30 automatische stapelkranen, waar het zelf de elektronische installaties voor bouwt. Naast het eigen vermogen kan ECT nu over 700 miljoen gulden beschikken voor vervanging en modernisering (40 procent) en nieuwe investeringen.

Den Dulk steekt zijn tevredenheid over het geklaarde karwei niet onder stoelen of banken. “Normaal wordt zo'n financiering door een grote bank getrokken. Maar hier zijn wij zelf de arrangeur. En ik kan u vertellen dat er jaren werk aan vooraf is gegaan.” Doordat de aandeelhouders zich steeds meer op hun eigen kernactiviteiten richten, zal ECT in de toekomst vermoedelijk een andere kapitaalstructuur moeten kiezen.

Betekent dat mogelijk een gang naar de beurs? Den Dulk: “Daar is het nog wel erg vroeg voor, maar die mogelijkheid kunnen we natuurlijk niet uitsluiten.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden