Dekker vergroot de sociale kloof

Staatssecretaris Sander Dekker ontneemt kinderen uit zwakke sociale milieus gelijke kansen, vindt Ernest van der Kwast. De Kamer moet hem dan ook naar huis sturen.

Afgelopen dinsdag keerde een meerderheid in de Tweede Kamer zich tegen de plannen van VVD-staatssecretaris Sander Dekker om 60 miljoen euro te korten op de bestrijding van onderwijsachterstand van jonge kinderen in grote steden. De regio's krijgen meer geld, maar dit gaat ten koste van kinderen in Amsterdam-West, de Schilderswijk, Woensel-West en tal van andere wijken waar juist extra geïnvesteerd moet worden in onderwijs. De staatssecretaris is echter van mening dat in de steden een krimp plaatsvindt van kinderen wier ouders een lage opleiding hebben, en dat het budget derhalve fors omlaag kan.

De kamer stemde tegen de plannen van Dekker, maar ik wil haar vragen nog een stap verder te gaan. Ik wil de kamer oproepen om staatssecretaris Sander Dekker naar huis te sturen.

Groeiende segregatie

Zijn voorstel om geld weg te halen bij kinderen met taal- en rekenachterstand maakt onderdeel uit van een groter beleid waarin het kind stelselmatig kansen worden ontnomen.

Sander Dekker is geen staatssecretaris die gelijkheid nastreeft. Door zijn beleid groeit juist de segregatie in de samenleving. Steeds minder kinderen uit lagere sociale milieus reiken tot hbo of wo. Zo bedacht Dekker een nieuwe zak/slaag-regeling, waarin is opgenomen dat leerlingen maar één keer een vijf mogen staan voor Nederlands, Engels en Wiskunde. Wat zijn de struikelvakken voor kinderen met onderwijsachterstanden? Juist ja, taal en rekenen.

Maar dit was nog niet genoeg. Dekker wil een rekentoets invoeren. Haal je die niet, dan krijg je geen diploma. Het doel van de toets is om het rekenniveau te verhogen, maar het resultaat is dat leerlingen de kans wordt ontnomen om zich te ontplooien. In zijn essay 'Dan houden wij ze dom' houdt schooldirecteur Eric van 't Zelfde een pleidooi voor een maatwerkdiploma. Leerlingen hebben dan de mogelijkheid om vakken op verschillende niveaus te volgen, waarmee maximaal recht wordt gedaan aan hun talenten en inspanningen.

Vorige maand verscheen van Eric van 't Zelfde ook een boek, 'Superschool'. Hierin laat hij aan de hand van zijn ervaringen op de Hugo de Grootschool in Rotterdam-Zuid zien hoe moeilijk het is om het onderwijssysteem om te vormen, maar dat het wel mogelijk is. De instroom van zijn school bestaat voor het merendeel uit kinderen die een taal- en rekenachterstand van twee jaar hebben. Juist op de bestrijding van deze achterstand wil de staatssecretaris nu bezuinigen!

Nou ja, het is in ieder geval consequent beleid. Onder de destructieve Dekker ging er ook minder geld naar passend onderwijs. Extra begeleiding blijft uit voor kinderen die eigenlijk een ander type onderwijs nodig hebben, maar nu in een volle klas zitten met leerlingen die al belast zijn met leerachterstanden.

Daar houdt het niet bij op. Dekker schrapte ook de leerplusgelden. Dit is geld waarmee op zwakke scholen meer uren les kan worden gegeven. Op de Hugo de Groot schroefde Van 't Zelfde het aantal lesuren op naar 38, in plaats van de reguliere 27 uur. In zijn boek volgen we de indrukwekkende werdegang van een middelbare school, die in 2009 nog maar 34 aanmeldingen had en extreem slechte slagingspercentages; 75 procent op de mavo, 38 procent op de havo en 59 procent op het vwo. Nu scoort de Hugo de Groot al drie jaar achtereen honderd procent op alle niveaus, afgelopen schooljaar was er zelfs geen tweede tijdvak voor nodig. Hier krijgen kinderen dezelfde kansen als mijn kinderen, en als die van Sander Dekker.

Geen twee Nederlanden

'Dat je arm bent, betekent nog niet dat je dom bent', is het motto van Eric van 't Zelfde. Het is precies wat Sander Dekker niet begrijpt. Hij haalt geld weg bij een groep kinderen die het extreem hard nodig heeft en maakt het hun met regelingen en extra toetsen nog zwaarder.

Aanstaande maandag is Robert Putnam te gast bij het John Adams Institute. In zijn nieuwe boek, 'Our kids', beschrijft hij de verschraling van de kansen van kinderen in de VS. De Amerikaanse droom ('de belofte dat iedereen, ongeacht zijn of haar achtergrond, een eerlijke start krijgt in het leven') ligt in duigen. Putnams conclusie is dat er twee Amerika's zijn, dat van hoogopgeleide gezinnen die hun kinderen vooruithelpen binnen sterke netwerken en dat van het Amerika van kinderen die geboren worden in laagopgeleide gezinnen en de sociaal-economische ladder niet kunnen beklimmen. Ironisch genoeg pleit Putnam in zijn boek voor vroegschoolsonderwijs. Een maatregel die staatssecretaris Dekker in de steden om zeep wil helpen.

Nederland staat voor een enorme uitdaging om de stroom vluchtelingen een goede plek in de samenleving te geven. Hun kinderen zijn vanaf de eerste dag leerplichtig, terwijl staatssecretaris Dekker denkt dat het aantal kinderen met onderwijsachterstand zal dalen. Ik wil geen kloof, geen toenemende segregatie. Ik wil geen twee Nederlanden. Onze kinderen mogen niet de dupe worden van een ongelijke samenleving, onze kinderen niet.

Nogmaals: Sander Dekker is de verkeerde man op de verkeerde plaats.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden