Dekker: geen plat amusement op de publieke omroep

Staatssecretaris Dekker: geen dom amusement meer op tv Beeld anp
Staatssecretaris Dekker: geen dom amusement meer op tvBeeld anp

Staatssecretaris Sander Dekker van mediabeleid zet zijn plannen voor een ander omroepbestel door. Niet alleen de huidige omroeporganisaties mogen straks programma's bedenken en maken, maar ook andere partijen die een goed idee of aanbod hebben. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) krijgt de touwtjes in handen om dit in goede banen te leiden.

Redactie

Dekker had de kern van zijn nieuwe mediawet al eerder aangekondigd en stuurt het wetsvoorstel dinsdag naar de Tweede Kamer. 'De luiken in Hilversum moeten open. Er moet in de programmering meer creativiteit komen. Dat kan als er meer aanbieders komen zodat er meer scherpte en competitie ontstaat', zei hij in een toelichting.

Amusement mag straks niet meer het doel zijn van een programma, maar alleen een middel. Plat amusement is immers ook al op commerciële zenders te zien en hoeft niet met belastinggeld te worden gemaakt, vindt Dekker. De nadruk in Hilversum moet liggen op cultuur, informatie en educatie. Dat betekent volgens hem niet dat er alleen zware kost zal zijn. 'Het moet een mooie mix worden en er kan ook nog gelachen worden.'

Flexiber
De wijzigingen moeten er volgens hem toe leiden dat het publieke omroepbestel flexiber wordt. Hilversum kan dan beter inspelen op nieuwe vormen van media en kijkgedrag.

Dekker wijst erop dat steeds minder jongeren traditionele televisie kijken. Ze kijken meer op internet en naar andere media. Dat is een autonome ontwikkeling die niet te keren is. Maar Hilversum moet daar straks wel beter op kunnen inspelen en meebewegen. 'Het is nu een gesloten bolwerk.'

Machtsverschuiving
De plannen van Dekker passen in een proces waarbij de omroepverenigingen steeds minder macht krijgen op de televisie. Het begon in 2000, toen de drie netten een eigen, afzonderlijk profiel kregen. In 2006 verloren de omroepen vervolgens hun thuisnet. De volgende stap was de gedwongen fusie van omroepen, waardoor er inmiddels geen 21 maar nog maar 8 zijn.

Vervolgens werd ook het overkoepelende beeldmerk NPO geïntroduceerd, waar straks dus ook andere partijen dan omroepen voor kunnen produceren. Of het in de praktijk ook zo'n vaart loopt, moet nog blijken. Uit een eerste rondgang van Trouw langs producenten bleek dat er bij die partijen nog niet heel veel animo is om direct bij de NPO programma's te gaan pitchen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden