Decembermuziek voor in de comfortzone

POP

Robbie Williams

Swings Both Ways

**

Billie Joe + Norah

Foreverly

***

Het wordt weer december, merkten we deze week aan het muziekaanbod. De dagen worden korter, de mensen kruipen voor de open haard tegen elkaar aan, en dan hebben ze kennelijk behoefte aan muziek die dat gevoel bevestigt. Veilige muziek. Ouderwetse muziek.

Dus komt popzanger Robbie Williams met een selectie goeie ouwe swingmuziek. Hij deed dat al een keertje eerder, in 2001. 'Swing While You're Winning', heette die plaat. En toen was het een behoorlijk statement: het voormalige tieneridool van Take That had eind jaren negentig bewezen dat hij ook op eigen benen kon staan. Met zijn swingplaat zette hij nog een keer een stap vooruit: hij was nu een compleet entertainer. 'Swings Both Ways' mist de overtuigingskracht die de eerdere swingplaat zo leuk maakte. Het klinkt nu alsof er wordt ingespeeld op de behoefte aan decembermuziek.

Dat wil niet zeggen dat het ook de motivatie achter deze plaat was. Want als we wat beter luisteren, horen we op 'Swing Both Ways' niet alleen klassiekers uit het standards-repertoire, maar ook eigen nummers van Williams. In het titelnummer, een duet met Rufus Wainwright, speelt hij bijvoorbeeld ondeugend met de betekenisverandering die het woord 'gay' heeft doorgemaakt sinds de hoogtijdagen van de swing. Sympathiek, dat Williams ook in de gezapige familiemaand december de heteronorm ter discussie durft te stellen, maar het redt deze plaat net niet. Daarvoor klinkt Williams te routineus en is het materiaal toch te wisselvallig.

Het materiaal op 'Foreverly' kent juist een grote eenheid. Dat is namelijk een cover, niet van een nummer, maar van een heel album: 'Songs Our Daddy Taught Us', van The Everly Brothers. Dat album uit 1958 stond vol met ook toen al oude traditionele liederen. Qua repertoire en familiegevoel uitermate geschikt voor december.

Wat er vooral aan opvalt is het onverwachte duo zangers. Billie Joe + Norah zijn namelijk Billie Joe Armstrong, zanger van de al jaren in herhaling vallende poppunkformatie Green Day, en Norah Jones, die tien jaar geleden wereldberoemd werd met haar jazzpop, maar van wie we steeds minder vernemen. Twee muzikanten die hun hoogtijdagen achter zich lijken te hebben, die een plaat uit 1958 dunnetjes overdoen, dat had een uitgebluste bedoening kunnen worden. Maar wat mengen hun stemmen mooi! En doordat het duetten tussen een man en een vrouw betreft, dringt de vergelijking met de uitvoeringen van de Everly Brothers zich ook niet steeds op. Integendeel, Billie Joe en Norah weten soms de oorspronkelijke versies gewoon net wat meer pit te geven, en zetten ze naar hun hand. Zo vinden ze niet alleen de liedjes, maar ook zichzelf opnieuw uit. Evengoed blijft het allemaal wel keurig binnen de comfortzone: niemand zal aanstoot nemen aan deze muziek voor het hele gezin. Maar in december zeuren we daar niet over.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden