Decathlon anticipeert met kleine winkel op webklant

experiment | interview | Sportketen Decathlon opent een ongewoon kleine vestiging in het centrum van Eindhoven.

ELISA HERMANIDES en REDACTIE ECONOMIE

Sportwinkelketen Decathlon breidt uit in Nederland. Maar het gaat iets anders dan je misschien zou verwachten van het bedrijf, dat bekend staat om zijn megawinkels. Vandaag opent de Franse keten in het centrum van Eindhoven namelijk een winkel van 1200 vierkante meter, voor Decathlon-begrippen uitzonderlijk klein. Gemiddeld zijn de winkels in Nederland zo'n 3400 vierkante meter.

Waarom nu zo'n kleine winkel?

Expansiemanager van Decathlon Rudi Wakelkamp: "Het is een experiment. We weten niet hoe de online-verkoop zich gaat ontwikkelen. Nu willen onze klanten nog echt winkelen en de spullen direct meenemen met de auto. Maar willen ze dat in de toekomst ook nog? Het is al mogelijk om spullen online te bestellen en dan in de winkel op te halen. Misschien dat er een moment komt waarop er meer online wordt gekocht, waarbij afhaalpunten in de buurt belangrijker worden. Op dat kantelpunt willen we inspelen. Maar of dat gaat gebeuren over vijf jaar of tien jaar? Geen idee."

Maar in Best, niet ver van Eindhoven, hebben jullie ook al een winkel. Gaan die dan niet concurreren?

"We willen in de binnenstad een andere groep klanten trekken. En we verwachten juist dat de kleine winkel ervoor gaat zorgen dat er meer mensen naar Best komen. Door klanten door te verwijzen, bijvoorbeeld. Als een soort satellietwinkel. Helemaal zeker dat het zo gaat werken zijn we niet. Wij moeten het ook nog maar zien. Als familiebedrijf hebben we de ruimte om dingen uit te proberen."

Vanuit de overheid en brancheorganisatie InRetail is er een sterke lobby om geen grote winkelcomplexen aan de randen van steden te bouwen. Groeit Decathlon in Nederland minder hard dan in andere landen?

"Het is een spannende discussie. De heersende opinie is dat er te veel winkelruimte is in Nederland. En dat we de binnensteden moeten beschermen. Dat maakt het soms lastig om een geschikte plek te vinden. Dan moeten we weer vertellen dat Decathlon echt niet zo eng is. We krijgen dan te horen: waarom gaan jullie niet in de binnenstad zitten? Of in een al bestaand winkelcomplex? Dan sturen ze ons bijvoorbeeld naar winkelcomplex The Wall bij Utrecht. Maar wij willen geen vestigingen op plekken die voor ons niet werken, zelfs al is het heel goedkoop. Het is niet onze taak om zo'n gebied uit het slop te trekken. Niet dat we altijd nee zeggen tegen bestaande locaties. We zitten in Arnhem bijvoorbeeld in een failliete evenementenhal."

Gaan jullie nu vaker in binnensteden zitten, omdat het lastig is plek te vinden aan de rand van de stad?

"Het is niet zo dat wij niet in de binnenstad willen zitten. Maar de ruimte moet wel geschikt zijn. Wij willen klanten de kans bieden om sporten uit te proberen. Ook willen we, nog meer dan nu, sportevenementen en activiteiten organiseren in en om de winkels. Om de beleving van de winkel te versterken. Dat kan vaak niet in de binnenstad. Maar afhaalpunten kunnen door de online-ontwikkelingen wel belangrijk worden. Dat kan in de binnenstad weer wel."

Hoeveel winkels willen jullie uiteindelijk in Nederland?

"Er zijn nog genoeg witte vlekken. Idealiter is er vanaf elke plek in Nederland binnen 20 autorijminuten een Decathlon. Dan kom je op 25 tot 35 winkels.

"Maar gezien de online-ontwikkelingen kunnen het ook twintig grote winkels worden en twintig afhaalpunten."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden