Debutant Alex Pitstra filmde zijn Tunesische familie na de revolutie

Alex Pitstra (33) toog kort na de revolutie met een camera naar Tunesië en maakte daar het verrassend energieke jongerenportret 'Die Welt', dat zaterdag in première gaat op het International Film Festival Rotterdam. "Ik vroeg me af hoe mijn leven eruit zou hebben gezien als ik in Tunesië was opgegroeid, het land van mijn vader, en niet in Nederland bij mijn moeder", aldus de Groninger.

Alex Pitstra was 25 toen hij kennis maakte met zijn Tunesische vader. Er lag opeens een brief op de mat met een uitnodiging om naar Tunis te komen en kennis te maken met zijn familie daar. Niet veel later zat Pitstra in het vliegtuig. Hij werd warm verwelkomd. Hij bleek een halfzus te hebben. En veel neven en nichten.

"Het was een kennismaking met een andere wereld", vertelt Pitstra. "De armoede achter de feestelijk gedekte tafels. De werkloosheid onder jongeren, ondanks goede opleidingen. Tijdens mijn reizen naar Tunesië deed ik veel ideeën op. Die begonnen te resoneren toen in januari 2011 de revolutie uitbrak en dictator Ben Ali de benen nam naar Saoedi-Arabië."

Pitstra wilde het script van zijn eerste film dichtbij zichzelf houden: een verhaal over zijn familie en zijn ervaringen in een land in de opwindende fase tussen dictatuur en democratie. 'Die Welt' werd het verhaal van de 23-jarige dvd-verkoper Abdallah die met zijn vader en zus in een buitenwijk van Tunis woont en na een ontmoeting met een Nederlandse toeriste gaat dromen van een beter leven in Die Welt, zoals zijn vader Europa noemt. Het verrassende is dat Pitstra de jonge acteur die hem speelt tussen zijn eigen familieleden plantte. De vader in de film is zijn echte vader. "Hij vond het meteen goed", zegt Pitstra, "mijn vader begreep dat het voor mij belangrijk was om mijn verhaal te vertellen. Abdallah, de dvd-verkoper, is deels gebaseerd op een neef met wie ik veel sprak, een slimme jongen die gedesillusioneerd was, en veel blowde met zijn vrienden. Gewoon, omdat er niets te doen was. In Abdallah heb ik ook mezelf geprojecteerd. Het is een soort alter-ego, of halfbroer die me in staat stelde mijn eigen wortels te onderzoeken."

Het is knap zoals Pitstra alle ballen in de lucht houdt, hoe hij documentaire en fictie laat versmelten, hoe hij in de traditie van het Italiaanse neorealisme zijn eigen familieleden voor de camera laat acteren, in een verhaal dat de schoonheid van de Tunesische cultuur paart aan het uitzichtloze leven van de jongeren die met allerhande diploma's op zak werkloos ronddwalen. En dan in een donkere nacht beslissen om de Middellandse Zee over te steken.

"Ik begreep eerst niet zo goed, waarom jongemannen na de revolutie in bootjes Lampedusa probeerden te bereiken. Waarom ga je weg als je land is bevrijd, als de eerste democratische verkiezingen in aantocht zijn? Waarom werk je niet mee aan de opbouw van je land? Maar ik begrijp het nu beter. Het zal waarschijnlijk generaties duren voordat er iets zal veranderen. De werkloosheid is niet zomaar opgelost. De armoede ook niet. Het land was er in eerste instantie zelfs slechter aan toe, waardoor het verleden opeens werd opgehemeld. Een soort Ostalgie in Tunesië."

'Die Welt' is te zien op 26, 27, 28 en 31 januari in Rotterdam, en opent op 30 januari het Rotterdamse satellietfestival in Groningen.

De misdaadfilm 'De Wederopstanding van een Klootzak' van Guido van Driel opent vanavond het festival, in afwezigheid van hoofdrolspeler Yorick van Wageningen die het naar verluidt niet erg naar zijn zin had op de filmset.

Rutger Hauer treedt op als B-filmacteur in de Chileense film 'Il Futuro'.

Vliegende Panter Diederik Ebbinge maakt zijn regiedebuut met 'Matterhorn'.

Oren open bij 'Lee Towers: The Voice of Rotterdam' van Hans Heijnen.

David Verbeek filmde in Taiwan 'How to Describe a Cloud'.

Ricky Rijneke stapt met Tiger-kandidaat 'Silent Ones' aan boord van een vrachtschip.

Richard Raaphorst komt met de eerste nazizombiehorror 'Frankenstein's Army'.

Maria Ramos doet in 'Hill of Pleasures' verslag vanuit de Braziliaanse sloppenwijk 'Heuvel der Geneugten'.

Jaap van Heusden neemt een kijkje in 'De Nieuwe Wereld' van de asielzoeker.

Michiel ten Horn doet 'een Todd Solondz-je' met 'De Ontmaagding van Eva van End'.

Ari Deelder (dochter van) debuteert tenslotte met 'Toegetakeld door de Liefde'.

Nederlandse premières op het 42ste International Film Festival Rotterdam:

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden