Debiteuren, crediteuren

Hoe is het dagelijks leven op een middelbare school? Trouw is te gast op het Casparus College in Weesp om te zien wat gewoon en ongewoon is op de school.

,,Pien, pas op, ik gooi jullie van internet af.'' Juf Inez van Hattum spiedt met arendsogen de beeldschermen af in het lokaal voor handel en administratie. Twee lesuren achter elkaar krijgt deze vierde klas van het vmbo beroepsgericht de kans om achter de computer kennis te maken met het kantoorleven. Het is streng verboden om tijdens de les even de eigen mailtjes te checken.

Vijf leerlingen uit de klas werken vandaag zogenaamd bij het bedrijf Get it Promotions, gevestigd te Link aan de Lek. Ze zijn de afdeling blauw en dat is te zien aan de blauwe achtergrond op de beeldschermen en aan de blauwe mappen waarin de administratie van de inkoop en de verkoop wordt opgeborgen.

Maar voor het zover is moet Jill, van de afdeling inkoop, even aan de ketting van de juf voelen, een metalen hanger aan een kunststof draad. ,,Raar spul eigenlijk.''

De leerlingen starten het programma op van Get it Promotions. Ze gaan pennen en posters verkopen aan klanten als V & D. Ze hebben alle vijf een andere taak. Randy beheert het magazijn. Hij krijgt een stapeltje papieren met verkooporders. Die zijn weer door een andere leerling gemaakt. Hij heeft zijn blauwe map opengeslagen, maar de papieren daarin geven hem geen houvast. Hij weet niet wat hij moet doen en wacht tot de juf bij hem langskomt. De laatste keer dat hij dit vak heeft gehad is alweer vier weken geleden. Dat is te lang, wat hem betreft. Alles is weggezakt.

Op een blauw papier heeft hij geschreven: goederenafgifte registreren. Een geheugensteuntje voor zichzelf. Maar wat dat nu ook alweer precies is, goederenafgifte, dat weet hij niet meer. Hij vraagt het aan Pien, zijn buurvrouw. Als hij alleen in zijn map zou moeten werken, dan was het nog wel te overzien. Maar alles wat in de map staat moet ook weer in de computer worden ingevoerd. Hoeveel pennen er aan V & D verkocht zijn bijvoorbeeld. ,,Pien, wat is het klantnummer?'' vraagt hij. Ze wijst hem de zevencijferige code en turend naar het beeldscherm tikt hij alle cijfers in.

De taken zijn verdeeld, de een moet opschrijven hoeveel pennen er besteld zijn, de ander moet opschrijven hoeveel V & D moet betalen, een derde, in dit geval Randy, moet in de gaten houden of de schappen in het magazijn al leeg raken en er een seintje moet naar de afdeling inkoop dat de pennen op raken.

Alle vijf bedrijfsleden zitten met hun rug naar de klas. Juf Inez kan hen niet aankijken als ze tegen hen praat. Maar ze kan wel op de beeldschermen zien wat er gebeurt. En zo ziet ze ook dat er een probleem is. Het bedrijf ligt plat. ,,Het probleem is dat er teveel fouten gemaakt zijn. De receptie heeft de binnengekomen post niet goed ingevoerd.''

Ondertussen zitten de elf andere leerlingen van de klas voor zichzelf te werken. Dat wil zeggen, sommigen. Natchez bijvoorbeeld wel, hij werkt met een computerprogramma dat hem helpt bij het solliciteren. Uitzendbureau Heppie heeft een aantal droombanen voor hem en hij moet een sollicitatiebrief schrijven.

Maar Cindy en Karisma zitten gewoon te niksen. Ze wachten tot het dubbele lesuur over is. ,,Het is saai'', vindt Cindy. ,,Ik ben niet geschikt voor een kantoor'', weet Karisma nu van zichzelf. ,,Ik moet bewegen, lopen. Ik kan niet lang stilzitten. Toerisme lijkt me wel leuk.'' Vorig jaar liep ze stage op het kantoor waar haar moeder werkt. Dat had ze snel bekeken: niks voor haar. Computers kunnen ze voorlopig ook even niet zien. Dat wil zeggen, computers met programma's voor debiteuren en crediteuren. Maar als ze vanmiddag thuis zijn gaan ze natuurlijk weer wel achter de computer. Chatten. Want dat is heel wat anders.

Ondertussen is de blokkade in het bedrijf verholpen en begint de communicatie tussen receptie, inkoop, verkoop, administratie en magazijn goed op gang te komen. Priscilla van de administratie houdt de debiteuren en de crediteuren in de gaten, Randy heeft nu de slag te pakken en meldt de tekorten in het magazijn aan de afdeling inkoop.

,,Vroeger deden we dit simulatieprogramma met de hele klas'', vertelt juf Inez van Hattum. ,,Maar daar werden we stapelgek van. Het is veel te arbeidsintensief. Met zo'n klein groepje gaat het beter.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden