Debbie Harry is nog altijd een dartele meid

POP

Blondie 40th Anniversary World Wide Tour - Paradiso ****

Hun eerste hit 'Denis' speelden ze niet, maar wat gaf het. Terwijl de Oranje overwinningsroes nog over het Leidseplein gonsde, vierde een uitverkocht en even uitgelaten Paradiso het veertigjarig jubileum van Blondie. In dezelfde zaal waar de New Yorkse band in november 1977, op de drempel van de punk en new wave-golf, haar Nederlandse debuut maakte, waren wederom gitarist Chris Stein en drummer Clem Burke van de partij. En uiteraard zangeres Debbie Harry. Zij groeide, naast Patty Smith, uit tot de stem en het icoon van de Amerikaanse new wave. Niet voor niets siert haar Andy Warhol-portret de hoes van hun nieuwste album 'Blondie 4(0) Ever'. Behalve een greatest hits-compilatie bevat de dubbel-cd hun tiende studio-album 'Ghosts of Download'. De nieuwe nummers van die plaat 'A Rose by any Name' en 'Sugar on the Side' vielen nauwelijks op tussen de vele en gevarieerde hits die in Paradiso telkens tot meezingen en -dansen noodden.

In weerwil van het clichébeeld van de punkperiode, de associatie met doem en anarchie, leefde er tussen eind jaren zeventig en begin jaren tachtig ook een optimistische tegenstroom. Debbie Harry's platinablonde verschijning en optimistische Amerikaanse popliedjes stonden toen haaks op de grauwe punkbeweging uit Engeland.

Tegenover het 'No Future'-credo van de Britse punk profileerde de USA-new wave zich met 'More fun'. Vanuit New York predikten Blondie, The Ramones en The Stray Cats plezier om het plezier. Hedonisme verpakt in zwart leer en tattoos, maar muzikaal gebaseerd op het luchthartige tienerbestaan van de jaren vijftig en zestig. 'Denis' (een doowop-hit uit 1963) en de 'Tide is high' (reggae-hit uit 1967) bezongen allesbehalve nihilisme, veeleer hedonisme. Terugblikkend zou je Harry met haar relativerend vampgedrag de missing link kunnen noemen tussen Marilyn Monroe en Madonna. En net als Madonna bestrijkt ze vele genres. Disco ('Call me', 'Heart of glass'), hiphop ('Rapture') en synthpop ('Hanging on the Telephone') passeerden in Paradiso als een vrolijke carrousel de revue. Ondanks haar 68 jaar oogde Harry, gestoken in hotpants en voorzien van wapperende blonde haren, als een dartele meid. Goed bij stem en bovenal, net als toen, alles vol overgave en met knipoog uitgeserveerd. Hoezo rock & rollator pop? Na concerten van Fleetwood Mac, The Eagles en The Rolling Stones komt nu de new wave-generatie aan bod. Na Blondie binnenkort Madness (29 juni in Tivoli Vredenburg) en dit najaar Elvis Costello.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden