Debat over MH17 ergert Kamer

Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding Dick Schoof (l) helpt minister Opstelten bij de beantwoording van vragen van Kamerleden.Beeld anp

"Ik blijf het een moeizaam woordenspel vinden met de minister," verzucht D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma richting Ivo Opstelten van veiligheid en justitie. Het debat over de beoordeling van de veiligheid boven het Oekraïense luchtruim voorafgaand aan de ramp met MH17 is dan bijna afgelopen.  De roep om meer informatie van de kritische oppositieleden Sjoerdsma en Pieter Omtzigt (CDA), en de waarschuwing van regering en coalitiepartijen dat dit juist onafhankelijk onderzoek verstoort, zullen dan ook blijven doorgaan.

Informeert het kabinet de Kamer voldoende?
Veel oppositiepartijen willen nog steeds graag het diplomatieke verslag zien van de bijeenkomst in Kiev op 14 juli, waar de Oekraïense minister van buitenlandse zaken Klimkin vertelde over een neergehaald transportvliegtuig. Kamerleden vragen zich af waarom dat alleen bekeken is met het oog op extra sancties tegen Rusland, en niet met het oog op luchtveiligheid. Kan het niet gestuurd worden als de namen van buitenlandse diplomaten zwartgemaakt worden, vraagt PVV-Kamerlid Raymond de Roon. Nee, antwoordt minister van buitenlandse zaken Bert Koenders. "Dan kun je er nog steeds uit afleiden hoe landen denken over sancties. Als ik dit soort verslagen openbaar maak krijgt Nederland in de toekomst minder informatie van andere landen."

Zitten Sjoerdsma en Omtzigt te veel zelf op de onderzoeksstoel?
"Ik deel de nieuwsgierigheid van Sjoerdsma, maar moeten we de conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de vliegroute van MH17 niet afwachten?" Met die vraag onderbreekt PvdA-Kamerlid Michiel Servaes een kritische Sjoerdsma. De D66'er is het daar niet mee eens. Staatssecretaris Wilma Mansveld van infrastructuur en milieu werkt nu al aan voorstellen om de veiligheid van vliegroutes te verbeteren, dus zij trekt volgens Sjoerdsma ook al conclusies.

Hierop volgt een gespannen verwijzing naar een gesprek tussen Kamer en nabestaanden van de vliegramp woensdag. Volgens Servaes willen nabestaanden dat politici niet op het officiële onderzoek vooruitlopen. Maar Sjoerdsma krijgt juist brieven van nabestaanden die het goed vinden dat hij doorvraagt, zo reageerde hij. "Ik zou eigenlijk dit soort argumenten over nabestaanden liever niet gebruiken", voegde hij er nog aan toe. Het kabinet reageert met een impliciete verwijzing naar Rusland. Volgens minister van buitenlandse zaken Bert Koenders moet voorkomen worden dat 'bepaalde landen' erin slagen het onafhankelijke onderzoek naar MH17 in diskrediet te brengen.

Kan het kabinet de Kamer geruststellen?
De irritatie van Omtzigt en Sjoerdsma jegens minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie neemt vooral toe. De Kamerleden verwijzen naar berichten uit de media en van de Navo-generaal Breedlove voorafgaand aan MH17 dat er steeds zwaardere luchtafweer in Oekraïne werd ingezet, en willen weten waarom Opstelten zegt dat er geen signalen over een onveilig luchtruim waren. "Ik kan verwijzen naar antwoorden op Kamervragen. De persconferentie van Breedlove ging niet over luchtveiligheid. Ik kan ook verwijzen naar ...."

Tijdens de lange stilte die volgt op het antwoord van Opstelten fluistert Sjoerdsma tegen Omtzigt of ze om een schorsing van het debat zullen vragen. Dan schuift een ambtenaar Opstelten een briefje toe. De minister leest de tekst, met algemeenheden over procedures, zonder enige intonatie voor. Sjoerdsma en Omtzigt kijken nog geïrriteerder, zeker als Opstelten de internationale luchtvaartorganisatie Icao meermaals Ikea noemt. Maar de Kamerleden zijn door hun interrupties heen, dus rest hen weinig anders dan later nogmaals schriftelijke vragen te stellen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden