Debat over #MeToo keerde zich tegen Ian Buruma zelf

Ian Buruma Beeld Patrick Post
Ian BurumaBeeld Patrick Post

Hij wilde een debat openen over #MeToo-beschuldigingen. Maar dat initiatief van Ian Buruma viel verkeerd.

Ian Buruma is na een jaar alweer vertrokken als hoofdredacteur van het gerenommeerde Amerikaanse tijdschrift The New York Review of Books. De Brits-Nederlandse journalist en schrijver is in opspraak geraakt in de #MeToo-discussie, niet als dader maar vanwege een artikel in zijn blad.

In het bewuste artikel, dat vorige week online werd gepubliceerd, ­beschrijft de Canadese radiomaker ­Jian Ghomeshi dat hij zich slachtoffer voelt van de #MeToo-discussie, ook al is hij door de rechter vrijgesproken.

Ghomeshi werd in 2014 door twintig vrouwen beschuldigd van vergaand seksueel geweld, hij zou partners onder meer hebben geslagen en de keel dicht geknepen. Maar de rechter sprak hem vrij, onder meer omdat drie vrouwen die tegen hem getuigden hun verhaal tussentijds hadden aangepast. Ghomeshi bood wel zijn excuses aan voor een deel van vergrijpen waar hij van beschuldigd werd.

Buruma wilde een debat openen over het aan de schandpaal nagelen van personen die beschuldigd worden van seksueel geweld, ook als dat niet ­bewezen is. Daartoe wilde hij, onder de titel ‘The Fall of Men’, drie artikelen publiceren. Maar het debat keerde zich tegen hemzelf, zo zegt Buruma in een kort interview met Vrij Nederland.

“Het heeft iets ironisch: als hoofdredacteur van The New York Review of Books maakte ik een thema­nummer over #MeToo-daders die niet door justitie, maar wel door sociale media zijn veroordeeld. En nu sta ik zelf aan de schandpaal.” Critici verwijten hem ook dat hij het verhaal van Ghomeshi niet grondig heeft ­gecheckt en niet goed heeft ingeleid voor de lezers.

Relativeren

Zijn positie werd nog heikeler, nadat hij over de kwestie was geïnterviewd door de Amerikaanse website Slate. Daarin lijkt hij de beschuldigingen ­tegen Ghomeshi en dus het lot van de betrokken vrouwen te relativeren. “Ik heb geen idee over zijn precieze gedrag – in hoeverre er sprake was van instemming – en dat gaat mij ook niet aan.”

Buruma kreeg in 2008 de Erasmusprijs uit handen van toenmalig prins Willem-Alexander. De jury noemde hem destijds ‘de nieuwe kosmopoliet’. Hij groeide op in Den Haag en studeerde Chinees in Leiden, vertrok naar Japan voor een opleiding aan de filmacademie, werkte als acteur en ­fotograaf en kwam in de journalistiek terecht.

Hij werkte bij verschillende internationale bladen en werd daarna hoogleraar aan Bard College in New York, waar hij ook woont. Hij schreef bijna twintig boeken, vooral over ­Japan en andere Aziatische landen. Zaterdag verscheen in Letter & Geest een interview met Buruma over ­nationale identiteiten, naar aanleiding van zijn boek ‘Tokio mon amour’, over zijn jonge jaren in Japan.

Lees ook:

Schrijver Ian Buruma ziet culturen veranderen, 'De wereld die is geschapen in 1945 is afgebrokkeld'

Ian Buruma beschrijft in ‘Tokio mon amour’ zijn jonge jaren in de Japanse hoofdstad. Zijn boek gaat over veranderende identiteiten en culturen.‘De angsten en taboes uit de Tweede Wereldoorlog zijn nu overal verdwenen.’

De geringste kanttekening bij #MeToo kan al dodelijk zijn

Nadat Ian Buruma in een interview had uitgelegd waarom hij nog steeds achter de publicatie over Ghomeshi stond, werd het alleen maar erger.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden