Debat over kilometerbeprijzing vliegt nog alle kanten op

Het kabinetsplan om kilometerbeprijzing in te voeren, kan op veel punten stuklopen. Waar gaat de opbrengst heen? En wat gebeurt er met de aanschafbelasting?

Bijna alle organisaties en deskundigen die gisteren deelnamen aan de hoorzitting over de kabinetsplannen voor kilometerbeprijzing waren enthousiast. Het is ’niet het ei van Columbus’, zoals de ANWB zei, maar ’wel een belangrijke bijdrage aan een eerlijker systeem’. Toch waren er genoeg mitsen en maren.

De vervoersbranche vindt het maar niets dat het vrachtverkeer in 2011 als eerste aan bod komt. De doorstroming en de bereikbaarheid worden daardoor niet verbeterd. „Vrachtverkeer is al heel flexibel, ze rijden al veel ’s nachts. Ga experimenteren met anderen die wel de keuze hebben of en wanneer ze de weg opgaan”, aldus Alexander Sakkers, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland.

Bij de autobranches was de roep groot om de aanschafbelasting (bpm) volledig af te schaffen, zodat er echt betaald wordt voor het gebruik en niet voor het bezit. Het kabinet overweegt 5 à 10 procent van de bpm te behouden voor milieu-onvriendelijke auto’s. Dat is niet goed voor het vertrouwen bij de bevolking, waarschuwen velen.

De milieuwinst zou sowieso nog wel eens tegen kunnen vallen, merkte Bas van Os, directeur van Transpose Consultancy, op. Het kabinet hoopt immers met de kilometerbeprijzing niet alleen files te beperken maar ook het verkeer schoner te maken. Van Os: „De directe prikkel tijdens aankoop wordt verruild voor een indirecte prikkel na het rijden. De kans is groot dat dit project leidt tot meer vervuiling.”

De werkgeversorganisaties benadrukten dat de opbrengsten volledig naar de wegen en eventueel een beetje naar het openbaar vervoer moeten gaan. „Anders wordt het een belastingheffing en dan is onze steun weg”, dreigde VNO-NCW-directeur Cees Oudshoorn. Verder stonden de privacybewakers erop dat de overheid niet de eigenaar wordt van de rijgegevens.

De kosten voor de invoering mogen trouwens maximaal vijf procent van de totale opbrengsten bedragen, staat in de voorwaarden. Het aanwezige bedrijfsleven garandeerde dat dat zal lukken. Maar PvdA-Kamerlid Roefs vroeg bezorgd wat allemaal tot de kosten en opbrengsten behoort. Echt antwoord kreeg ze niet.

Volgende week gaat minister Eurlings van verkeer in gesprek met de Kamer over de kilometerbeprijzing. De Tweede Kamer moet dan beslissen of ze akkoord gaat met de voortzetting van dit project.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden