Interview

De Zweedse songfestivalmachine draait weer op volle toeren

Kristian Kostov is de Bulgaarse inzending van het Eurovisie Songfestival. Zijn nummer is, net als het nummer van Macedonië en Servië, geschreven door de Zweedse Joacim Persson. Beeld EPA

De componist die met drie liedjes meedoet vanavond vertelt over de Zweedse liedjesmagie.

Joacim Persson hopt vanavond in de Green Room van de ene bank naar de andere. Drie van de zeventien liedjes die vanavond in de halve finale van het Eurovisie Songfestival concurreren met OG3NE zijn van deze Zweedse hitmaker.

Persson tekende voor de inzending van FYROM (Macedonië), Bulgarije en Servië. Ook zijn landgenoten schreven er weer op los. Dit jaar zijn acht van de 42 liedjes van Zweedse makelij, vorig jaar waren dat er zelfs veertien. Ook toen schreef Persson de Bulgaarse inzending. ‘If Love Was a Crime’, van Poli Genova, werd vierde.

Liedjes als exportprodukt

De goedlachse Persson (46) zit er lichtjes brak bij. Het was laat gisteravond, eer hij eenmaal terug in zijn hotel was vanuit het International Exhibition Centre in Kiev, waar gisteravond de juryronde plaatsvond. Naast het Eurovisie Songfestival kleven er Zweedse vingerafdrukken aan zo’n beetje alle hitlijsten wereldwijd. Grootheid Max Martin is het boegbeeld, met 22 Amerikaanse nummer-1 hits achter zijn naam, met onder andere Justin Timberlake, Katy Perry en Taylor Swift. Zelf werkte Persson met Kylie Minogue, John Legend, Armin van Buuren, Kelly Clarkson. En nu dus in één klap met drie songfestivaldeelnemers.

Dat begint met een pitch. “Al die landen zijn op zoek naar liedjes. Ze verzamelen er een hoop”, zegt hij nadrukkelijk. “Macedonië kon kiezen uit meer dan tweehonderd nummers. Het is dus niet genoeg om gewoon een idee of een demo op te sturen. Het is handig als je een van delegatieleden kent. Je stuurt ze eens een mailtje en laat vallen dat je een paar goeie ideeën hebt voor hun artiest. Of je begint wat eerder en duikt met een artiest de studio in, en brengt het als een finished product. Dat hebben we gedaan bij Oostenrijk. We zaten bij de laatste twee. Maar helaas. Ook voor hen. Ons nummer was stukken beter”, grijnst hij.

Hij vertelt dat ze deze nummers niet bewust hebben gemaakt met het Eurovisie in hun achterhoofd. “Geen ervan was aanvankelijk precies drie minuten lang. Geen ervan is precies op maat gemaakt voor de artiest. Dat deden we alleen voor Azerbeidzjan, ook daar verloren we de pitch nipt.” Van een, inderdaad, Zweedse.

Componistenlawine

Het Zweedse geheim? Persson heeft geen idee. Vaak wordt gewezen op het muziekonderwijs. “Maar ik weet niet of dat wel klopt. Ik denk eerder dat het een cultureel iets is, waarin succesvolle mensen anderen inspireren om een zelfde carrièrepad te volgen. Dat zorgt voor een lawine aan goede Zweedse componisten. Het is als een voetbalteam – als je met een aantal goede spelers speelt, wordt het hele team beter.”

En er zijn inderdaad nieuwe vervolgopleidingen, speciaal gericht op het schrijven van pophits. “Maar al die investeringen zijn allemaal ná het Zweedse succes gekomen. Het versterkt het wel: er zijn de laatste jaren tig geweldige songschrijvers bijgekomen. Het is zelfs al zo dat Amerikaanse muziekuitgevers al die jonge componisten al een contract geven voordat ze überhaupt een diploma hebben.”

Al dat schrijfwerk van Persson en zijn Zweedse collega’s zorgt er ondertussen voor dat het Eurovisie-geluid langzaam maar zeker opschuift richting dat van de ‘normale pop’-wereld. “Het was altijd dat gekke circus met overdreven modulaties en save-the-world-liedjes. Maar het format begint steeds meer op dat van de top-40 te lijken.” En inderdaad, zijn gepende ‘Beautiful Mess’ van Kristian Kostov had zo voor Justin Bieber geschreven kunnen zijn.

“Maar het Songfestival blijft nog altijd een beetje een freakshow. Ik noem verder geen namen, maar er zit echt weer some weird shit bij. Het zou het songfestival goed doen als de winnende liedjes een leven ná het songfestival zouden hebben.” Zoals wereldhit ‘Euphoria’ van Loreen (2012), in Zweden was ‘Heroes’ (2015) van Måns Zelmerlöw een enorme radiohit, vergelijkbaar met ‘Calm after the Storm’ (2014) van The Common Linnets in Nederland. 

'Normale' hits

Wanneer dat vaker gebeurt, zal de muziekwereld vanzelf anders naar het naar het Eurovisie Songfestival gaan kijken, denkt Persson. En hij merkt het nu al, de laatste jaren heeft hij er een hoop concurrentie bij gekregen. “Je zult Max Martin hier nog niet snel zien, maar je weet maar nooit.”

Toch loopt Persson er nog niet mee te koop dat hij meerdere Eurovisie-hits heeft geschreven. “Je moet weten wie en wanneer je dat vertelt” grinnikt hij. “Stel, ik moet iets maken voor een frisdrankbedrijf dat een bepaalde cool nastreeft, en een geloofwaardig imago wil. Dan hou ik m’n mond over het Eurovisie. Maar ja. Voor mij draait muziek gewoon om plezier. En dit, het Eurovisie, is echt een leuk iets. Dit is leuk, hier zijn, dit meemaken.”

“Daarbij bewijst ons Bulgaarse nummer denk ik dat je op het Eurovisie geen overdreven spektakel nodig hebt om kans te maken. Het mag ook klein. Het Eurovisie kan zo mensen op een compleet andere manier raken.” Van dat nummer verwacht hij het meest, maar, ‘gek genoeg dacht ik vooraf dat ‘Dance Alone’ van Macedonië het meest kans zou maken op een hoge plek. Die bungelt nu ergens onderaan in de peilingen. Terwijl het refrein enorm pop is. Richting Tove Lo. De studioversie vind ik erg geslaagd. En live, nouja, laat ik het maar niet zeggen.”

Lees ook de voorbeschouwing van de halve finale van het Eurovisie Songfestival: OG3NE moet het vanavond opnemen tegen knielaarzen en jodelaars

Dit zijn de drie inzendingen die Joacim Persson geschreven heeft:

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden