De zomer van 2006

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Hoe vierden we de vakantie, wat dronken we en wat aten we - of juist niet? Portretten van zomers uit de afgelopen decennia.

Sarah-Mie Luyckx

Aan de bubbels
Bubbels horen niet meer per definitie bij Oud en Nieuw. Op terrassen en in strandtenten wordt prosecco een geduchte concurrent van de rosé, tot dan toe het populairste zomerdrankje. De Italiaanse mousserende wijn is weer eens wat anders. Dus worden trendsetters graag met zo'n glaasje gezien. Bovendien heeft de hippe bubbel een aantal voordelen. Daar de vino frizzante 'slechts' 11 procent alcohol bevat, drinkt ie dus lekker weg. En omdat hij nogal frivool aandoet, kan dat op elk moment van de dag, jubelt het alcohol-pr-front. En dat allemaal voor amper 6 euro per fles. Voor wie graag nuchter blijft, heeft de horeca een andere hit: de muntthee rukt op. Het glaasje heet water met wat takjes groen valt vooral in de smaak bij vrouwen.

Slank met Sonja
Volgens het CBS kampt in 2006 de helft van de Nederlandse volwassenen met overgewicht. In de strijd tegen de kilo's is gewichtsconsulente Sonja Bakker een belangrijke bondgenoot. Ze staat onafgebroken in de non fictie-top-10 met haar boek 'Bereik je ideale gewicht', waarvan er dit jaar bijna 700.000 worden verkocht. Wie bikini- of zwembroekproof voor de dag wil komen, moet zich van de Noord-Hollandse houden aan drie caloriearme maaltijden per dag, met af en toe een verantwoord tussendoortje. Omdat het crashdieet massaal navolging krijgt, wordt sonjabakkeren een heus werkwoord. En zijn de eierkoeken - een van de toegestane snacks - niet aan te slepen. In 2009 is de Sonja Bakker-hype over zijn hoogtepunt heen.

Twitter begint
Dé technologische oplossing voor exhibitionisten, of een belangrijk sociaal medium? De gratis internetdienst Twitter die op 15 juli online gaat, bewijst al snel het laatste te zijn. Het aantal mensen met een account dat een berichtje van maximaal 140 tekens de wereld in stuurt, groeit na de lancering gestaag. Maar als de microblogsite zich ontpopt als een nieuwsbron die de reguliere media vaak te snel af is, maakt ze pas echt een groei-spurt door. Zo zijn in 2009 op Twitter de eerste foto's te zien van het op Schiphol gecrashte Turkish-Airlinesvliegtuig. Twitter telt nu wereldwijd circa 241 miljoen gebruikers. Hier is het inmiddels minder trending. 27 procent van de Nederlanders heeft een account, maar het gebruik daalt. Vorig jaar halveerde het aantal tweets.

undefined

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Vierdaagse
Ruim 44.000 wandelaars verschijnen op 18 juli aan de start van de 90ste Nijmeegse Vierdaagse. Geen van hen zal het felbegeerde kruisje bemachtigen, omdat het evenement voor het eerst in zijn geschiedenis wegens extreme weersomstandigheden wordt afgelast. De temperatuur stijgt die dinsdag tot liefst 34 graden in de schaduw, waardoor twee door de hitte onwel geworden mannelijke deelnemers overlijden. Omdat het voorlopig bloedheet blijft en de hulpdiensten het werk niet aan kunnen, besluit de organisatie te stoppen. Onafhankelijk onderzoek moet uitwijzen of de Stichting 4Daagse debet is aan het debacle. Het oordeel valt mild uit. De wandelaars hebben een eigen verantwoordelijkheid, maar ze kunnen wel beter geïnformeerd worden.

Rotterdamse jazz
Niet langer reizen duizenden jazzliefhebbers het tweede weekend van juli af naar Den Haag om het North Sea Jazz-festival te zien, maar naar Rotterdam. Dat de Hofstad de publiekstrekker is kwijtgeraakt, zou ze grotendeels aan zichzelf te wijten hebben. Het stadsbestuur biedt geen goed alternatief als bekend wordt dat het Congresgebouw - zetel van North Sea Jazz - voor ruim de helft op de schop gaat. Zodoende drijft ze het festival in de armen van Rotterdam, dat voormalig sportpaleis Ahoy' beschikbaar stelt.

Aanvankelijk is er enige scepsis over de veel omvangrijkere locatie, maar die blijkt ook voordelen te hebben. Zeker, het was gezellig in Den Haag, maar ook constant dringen om dicht bij je favoriete artiesten te komen.

Dag fotorolletje
De mannen van Fuji Tilburg staan er beteuterd bij als eind augustus het allerlaatste fotorolletje van de lopende band komt. 250 banen gaan verloren bij de enige Europese productiefaciliteit van het Japanse moederbedrijf. Door de opkomst van de digitale camera's zijn de rolletjes een nicheproduct geworden; zo'n beetje hetzelfde verhaal als met de lp en cd. Als aan het begin van het millennium de eerste betaalbare digitale camera's op de markt verschijnen, gaat het bergafwaarts met de rolletjes. Bij Fuji Tilburg worden er in het recordjaar 2001 200 miljoen geproduceerd, vijf jaar later is dat nog maar de helft. De glorietijd van de digitale camera is kort. De mobiel met ingebouwd fototoestel ligt op de loer. Aanvankelijk presteert die beroerd, maar dat verandert snel.

Het weer
Het is de warmste juli sinds in 1706 de metingen begonnen - met maar liefst twee hittegolven. Augustus daarentegen is te koud, somber en de hoeveelheid neerslag breekt ook records. Volgens deskundigen zullen we dit soort extreme zomers vaker gaan beleven.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden