De ziel van de zakenman

In een nieuwe serie van 'Kijken in de ziel' interviewt Coen Verbraak topondernemers. Die bleken helemaal niet zo zakelijk en droog als verwacht.

Een succesvol bedrijf herken je aan opgeruimde bureaus. Volgens de ondernemers die aan het woord komen in een nieuwe serie van het NTR-programma 'Kijken in de ziel', is rotzooi op de werkvloer een teken van gebrek aan discipline en overzicht. Jeroen van der Veer, voormalig topman van Shell, raapt zelfs wel eens eigenhandig een papiertje op bij kantoren waar hij op bezoek gaat. Om het goede voorbeeld te geven.

Je mag er dus van uitgaan dat het netjes is bij de bedrijven van de elf ondernemers die Coen Verbraak interviewde voor 'Kijken in de ziel'. Het zijn stuk voor stuk succesvolle zakenmensen - naast Van der Veer onder meer voormalig Akzonobel-bestuurder Hans Wijers en Ben Mandemakers van het gelijknamige bedrijf.

'Kijken in de ziel' is naast 'Zomergasten' inmiddels vaste prik in de zomerprogrammering van de publieke omroep. Eerder stonden al psychiaters, voetbalcoaches, strafpleiters, politici en artsen centraal in het programma. De formule is telkens hetzelfde. Eén locatie - bij de ondernemers niet geheel toevallig het voormalig woonhuis van Albert Heijn in Heemstede - en drie uur durende gesprekken over het vak met al zijn dilemma's en anekdotes.

Bestuurders komen lang niet altijd positief in het nieuws. Gewetenloze graaiers met topsalarissen, ook Verbraak hoort die gesprekken op verjaardagen of in de kroeg. Gaat hij dat beeld kantelen in zijn programma? Verbraak: "Ik weet nu ook dat topondernemers ontzettend hard werken. De toewijding aan het bedrijf is enorm. Neem Ben Mandemakers, die is tussen zes en zeven uur 's ochtends op de zaak, ver voordat zijn werknemers er zijn.

"Of Jeroen van der Veer, goed voor tien miljoen euro per jaar, lees ik in de kranten. Over de hoogte van het salaris kun je een mening hebben, maar als je hoort dat hij vrijdagmiddag, als iedereen aan het weekend begint, naar het Midden-Oosten vertrekt voor zaken om maandagochtend direct uit het vliegtuig weer op kantoor aan te komen, levert dat wel een ander perspectief op."

De ondernemers waren prettige gesprekspartners, kordaat en duidelijk, zegt Verbraak. Moest hij bij politici maanden leuren voordat ze toehapten, de topondernemers die hij benaderde namen snel een beslissing. En eenmaal toegezegd, waren ze openhartig en helemaal niet zo zakelijk en droog als de interviewer misschien van tevoren had verwacht.

Zo verklaart Sylvia Tóth, oud-topvrouw van Content, openhartig dat zij achteraf gezien te lang op haar positie is blijven zitten omdat zij moeite had met afscheid nemen. Of vertelt voormalig ANB Amro-topman Rijkman Groenink over de keer dat hij voor zijn gevoel iemand uitbundig geprezen had en later te horen kreeg dat hij wel eens wat aardigs had mogen zeggen.

De serie met de topondernemers is waarschijnlijk niet de laatste 'Kijken in de ziel'. Het smaakt voor Verbraak naar meer. "Bij de publieke omroep staat men welwillend tegen meerdere varianten hierna", zegt Verbraak. "Nog genoeg beroepsgroepen te bedenken. Het mooiste zijn mensen die beslissingen nemen over anderen. Ik denk bijvoorbeeld aan rechters."

De eerste aflevering van 'Kijken in de ziel' is vanavond om 21.15 uur te zien bij de NTR op Nederland 2.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden