Review

De wrede zoetheid van drie Vlaamse meiden

De cd 'Douce victime' is verschenen bij EMI. Op dezelfde plaats waar vijf eeuwen terug Bredero geboren werd, hield Laïs haar nieuwste, vierde cd, 'Douce victime', ten doop.

In het Vlaams Cultureel Centrum aan de Nes weerklonken dinsdag net als bij Bredero humoristische en erotische liederen alsof de Spaanschen Brabander, een Antwerpse sinjoor die Amsterdammers in het ootje neemt, was wedergekeerd. Het Vlaamse meidentrio hanteert dezelfde taal, barst van bravour en bezit een identiek gevoel voor subtiele ironie. Wat te denken van teksten als 'Aan de oever van de snelle vliet een jeugdig meisje zat' (Wanhoop van een wees'), 'Komt jonge dochter wil mijn smart doorgronden' (De klacht van een verstoten minnares) of: 'In de duisternis der bossen, in een hol met loof bedekt' (Rinaldo)? Dankzij hun loepzuivere, messcherpe samenzang weten Jorunn Bauweraerts, Annelies Brosens en Nathalie Delcroix die archaïsche zinnen weer springlevend te maken. In hun terloopse, meisjesachtige presentatie zitten dan ook drie verbluffende talenten verstopt. Met hun plaatdebuut in 1998 werd Laïs, dat 'stem' én 'erotische troubadours-liederen' betekent, ongewild de aanvoerder van de 2de Vlaamse Folk Revival. Deze stroming waarin ondermeer de groepen Troisseur, Ambrozijn en Olla Vogola kwamen bovendrijven, ontwikkelde zich parallel aan de Nieuwe Vlaamse Pop met namen als Deus, Soulwax en Ozark Henry. Die invloed doet zich ook binnen Laïs gelden, want het folk-idioom vatten ze op als een hedendaags meerstromenland.

In de Brakke Grond begeleidde een popband met folkinstrumentarium, waaronder viool en diatonische accordeon, de stemmingen en koersen van het in topconditie verkerende trio. Vlaamse en Franstalige liedjes wisselden ze af met sublieme covers van Crosby, Stills & Nash ('Helplessly Hoping'), JJ Cale ('Close to You') en Neil Young. ,,Hij belde ons op of we niet een liedje van hem konden doen'', waarop 'After the Goldrush' als gloednieuw klinkt. Af en toe verlieten ze de microfoons om, zonder band, hun stemmen puur natuur te laten horen. In het Poolse volkslied 'Jasio u pana' herkende je de invloed van Les Voix Bulgares, in andere liedjes die van het Finse Vürtina. Toch draagt alle muziek het onmiskenbaar stempel van Laïs. Zelfs wanneer ze tijdens de toegift Herman van Veens 'Opzij' op de snijtafel leggen: zonder opsmuk, vol wrede zoetheid en bovenal zinsbegoochelend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden