Jaarcijfers

De winst van Ahold Delhaize komt vooral uit dollars

Beeld ANP

Supermarktconcern Ahold Delhaize draaide goed in 2019. Met dank aan de gang van zaken in de Verenigde Staten, waar het afhalen van online bestelde boodschappen populair is. 

De zaken gaan voortvarend voor supermarkt- en retailconcern Ahold Delhaize. Het bedrijf achter Albert Heijn, Bol.com en Etos maakte woensdag de cijfers over 2019 bekend. De omzet steeg met 5,5 procent naar 66,3 miljard euro. De operationele winst over 2019 ging met 1,5 procent omhoog naar bijna 2,7 miljard euro. Daar bleef netto 1,8 miljard euro van over, ongeveer net zo veel als in 2018.

Maar het meeste geld voor Ahold Delhaize komt in dollars binnen. Het concert behaalt zo'n 60 procent van de omzet aan de oostkust van de Verenigde Staten, met de supermarktformules Giant, Hannaford, Stop & Shop, Peapod en Food Lion. In totaal heeft het Nederlands-Belgische bedrijf 2000 supermarkten in het gebied, dat grofweg loopt van de noordelijke staat Maine tot aan South-Carolina.

“We draaien daar goed”, zegt woordvoerder Maarten van Tartwijk namens Ahold Delhaize. “We hebben flink geïnvesteerd in afhaalpunten voor boodschappen die online zijn besteld. Dat zijn er nu 692 en we gaan naar de 1000 afhaalpunten.”

Aantrekkelijk

Omdat de oostkust van de Verenigde Staten aanzienlijk dunner bevolkt is dan bijvoorbeeld Nederland en de ‘supermarktdichtheid’ daar dus ook lager ligt, is het afhalen van online bestelde boodschappen aantrekkelijk voor de Amerikaanse consument. “Het slaat aan, want de verkopen uit online zijn met ruim 24 procent gestegen.” In totaal bedroeg de omzet in de VS in 2019 omgerekend net iets meer dan 40 miljard euro.

Een belangrijke verklaring van het succes in de VS is volgens Van Tartwijk het effect van de fusie. Ahold Delhaize ontstond in 2016,  toen het Nederlandse Ahold en het Waalse Delhaize besloten om voortaan als één bedrijf door het leven te gaan. “Dat werpt nu zijn vruchten af. Zowel Ahold als Delhaize zat al in de VS. Door die ervaring te bundelen en door de schaalvergroting, kun je ‘aan de achterkant ‘ de kosten drukken. Tegelijkertijd zijn het aan de voorkant de merken gebleven die bij de Amerikaanse consument vertrouwd zijn.”

Albert Heijn

In Nederland zijn het vooral de 980  Albert Heijn-supermarkten die voor het concern de kar trekken. De supermarktketen uit Zaandam maakte vooral in het laatste kwartaal van 2019, met daarin de belangrijke feestdagen, een groeispurt naar een marktaandeel van bijna 35 procent.

Ahold Delhaize maakt in zijn (jaar) cijfers niet per winkelformule bekend wat de financiële prestaties waren. Met name de winsten zijn als het ware verstopt in de totale resultaten van het concern. Daardoor is moeilijk te beoordelen hoe het gaat met de drogisterijketen Etos, met de slijterijen van Gall & Gall of met webwarenhuis Bol.com. Vooral over de prestaties van Bol.com wordt druk gespeculeerd. Volgens critici verstopt het bedrijf de winstcijfers om de concurrenten niet wijzer te maken dan ze zijn of om te maskeren dat bepaalde bedrijfsonderdelen verlies maken.

Woordvoerder Maarten van Tartwijk ziet er niets geheimzinnigs in: “Wij geven gewoon geen individuele winstcijfers per merk. Wat Bol.com betreft: dat bedrijf blijft in omzet groeien en operationeel wordt er al wat winst gemaakt.”

Slag om België

Albert Heijn neemt geen genoegen met alleen de rol van marktleider in Nederland. Het bedrijf wil ook in België de strijd om de boodschappenkar winnen. De Nederlandse concurrent Jumbo, de nummer twee van Nederland, probeert eveneens voet aan de grond te krijgen in Vlaanderen en Wallonië. De ‘zittende klasse’ van supermarkten, zoals Colruyt en Delhaize, geeft zich uiteraard ook niet zomaar gewonnen. Met die laatste treft AH wel een concerngenoot, ‘maar dat bijt elkaar niet’, aldus Maarten van Tartwijk van Ahold Delhaize. “Albert Heijn richt zich op een iets lager segment en concentreert zich vooral op Vlaanderen, terwijl Delhaize zich meer op kwaliteit richt en ook in Wallonië zit.” Binnenkort gaat het 50ste Belgische Albert Heijn-filiaal open. Uiteindelijk moeten er 100 Albert Heijns in het land zijn. Jumbo ziet eveneens ruimte voor zo’n 100 supers in België.

Lees ook:

Albert Heijn blijft de onbetwiste martkleider

Albert Heijn blijft de onbetwiste marktleider in de supermarktenbranche. Het marktaandeel van Jumbo stijgt. Aldi en Lidl verliezen voor het eerst in jaren terrein. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden