De winnaars en verliezers

Dat doet pijn: vier jaar geleden nog goed genoeg voor subsidie, nu opeens niet meer. En waarom? Bij elkaar schreef de Raad voor cultuur een schoenendoos aan adviezen. Per instelling komt dat neer op één A4'tje met een verklaring. Daarin legt de raad bijvoorbeeld uit dat 'de Raad positief is over kwaliteit en programmering', maar dat een andere club het werk beter kan overnemen (Slagwerkgroep Den Haag) of dat het opnemen en documenteren van het speciale repertoire 'beter op projectbasis' kan gebeuren (Ebony Band) of dat de 'cultuurhistorischecontext' onvoldoende tot zijn recht komt (Nationaal Rijtuigenmuseum). En daar moet de verliezer het mee doen.

Meest verrassend in het advies van de Raad voor cultuur is de terugkeer van een oude bekende. Toneelgroep de Appel, momenteel succesvol met de megavoorstelling 'Tantalus', is terug op het subsidietoneel na er vier jaar geleden wegens gebrek aan kwaliteit uitgeknikkerd te zijn. Enkele andere winnaars: Bonheur, Els inc, Nationaal Glasmuseum Leerdam, Museum Jan Cunen, blokfluitgroep Brisk, het Parkanyi Kwartet, de Gelderse Muziek Zomer en het Zeeland Nazomer Festival.

Tot de verliezers behoren het Theaterfestival in Amsterdam, CaDance festival, Rogie & Company, RAZ, Koor Nieuwe Muziek, Vrouw en Muziek, Stichting Nieuwe Kerk, Bijbels Museum, Tropenmuseum Junior, Jachthuis Sint Hubertus. Het Nationale Toneel en Toneelgroep Amsterdam (TGA) dienden zo'n slecht beleidsplan in dat ze over twee jaar een nieuw voornemen moeten indienen. Toevallig, dat overkwam artistiek leider van TGA, Ivo van Hove, de vorige keer ook als artistiek leider van het Holland Festival.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden