De winkelbranche verandert, maar groeit ook fors

Een winkelstraat in GoudaBeeld anp

Terwijl de winkelstraat iets leger wordt, neemt het aantal onzichtbare onlinewinkels enorm toe.

Met het verdwijnen van elektronicawinkels als Dixons, Scheer & Foppen en Paradigit of van modeketens als MS Mode en McGregor is het beeld in de Nederlandse winkelstraten de afgelopen jaren flink veranderd. Verkopers van ‘oude’ elektronische apparatuur als cd-spelers, van cd’s en dvd’s en van foto-producten leggen het zichtbaar af tegen de winkels in telefonie. Bovendien wordt elektronische apparatuur, net als kleding, tegenwoordig vaak via ‘onzichtbare’ webwinkels aan de man gebracht.

Ondanks de grote verschuivingen in het winkelaanbod is het aantal fysieke winkels in Nederland volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de afgelopen jaren nauwelijks afgenomen. Sterker, wanneer de groei van het aantal webwinkels wordt meegeteld, is het totaal aantal winkels juist gegroeid.

Webwinkels

Tussen 2007 en 2016 daalde het aantal fysieke winkels met bijna 5000 naar 95.630. Deze afname van 4,4 procent wordt ruimschoots goedgemaakt door de enorme stijging van het aantal webwinkels in die periode. Het aantal webwinkels groeide van 5000 in 2007 naar 32.000 nu, meer dan vijf maal zoveel. Daarmee kwam het totaal aantal winkels volgens het CBS eind vorig jaar op bijna 128.000, een toename van 22.500 sinds 2007.

De grootste klappen kregen de verkopers van cd’s en dvd’s. Van de 815 winkels zijn er nog 260 over. Het aantal winkels in fotografie halveerde bijna naar 470, terwijl de hoeveelheid traditionele verkopers van computers en software met ruim een derde daalde naar iets minder dan 1100.

Daartegenover staat een sterke groei van winkels die communicatie-apparatuur verkopen, zoals telefoons. Daarvan zijn er nu 1200, ruim 300 meer dan in 2007. Elektronicawinkels leveren tegelijk een belangrijke bijdrage aan de sterke groei van webwinkels.

Ook antiekwinkels en verkopers van kunst hadden het zwaar. Beide branches zagen een derde van de vestigingen verdwijnen naar circa 1000 ieder.

Kledingwinkels

De kledingwinkels, met bijna 16.000 vestigingen de grootste branche, bleef ondanks de ondergang van een paar bekende ketens redelijk op peil. Het aantal fysieke kledingwinkels daalde de afgelopen tien jaar met slechts 5 procent. Onder de oppervlakte meet het CBS een daling van bijna 600 vestigingen voor baby- en kinderkleding naar 940. Fysieke winkels voor tweedehandskleding zaten in de lift met een toename van 33 procent.

Opmerkelijk is de enorme toename van het aantal webwinkels dat kleding verkoopt. Er kwamen de afgelopen tien jaar maar liefst 8100 van deze webshops bij, een stijging van 68 procent. Bij de onlineverkopen zijn kledingzaken daarmee de belangrijkste categorie.

Het CBS onderzocht welke grote steden de grootste veranderingen in fysieke winkels hadden. Het Drentse Emmen voert de lijst van dalers aan met een afname van 13 procent fysieke winkels, gevolgd door Maastricht, Terneuzen en Assen met dalingen van rond de tien procent. De enige grote steden die een stijging aan winkels boekten, zijn Almere en Lelystad met respectievelijk 10 en 12 procent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden