De wilde haren van Fiep

Otje, Pluk van de Pette flet, de Stampertjes, mevrouw Helderder: hoe verschillend deze personages van Fiep Westendorp ook zijn, in één opzicht lijken ze op elkaar. In hun wilde haardos herken je meteen de hand van de tekenares. Die steile bossen haarsprieten zijn net zo karakteristiek voor Westendorps werk als de parmantige hoog in het gezicht geplaatste neusjes en de wijd uit elkaar staande ogen van Jip en Janneke.

Een heidens karwei was het elke keer weer om al die steile haren één voor één met eindeloos geduld en uiterste precisie op papier te priegelen. Maar tegelijk vond Fiep Westendorp het héérlijk om al die kleine streekjes te zetten. Haarbossen vond ze misschien wel het allerfijnst om te tekenen, vermoedt Gioia Smid, die haar archief beheert. Maar het is niet de enige reden dat zoveel van haar figuren hetzelfde springerige kapsel hebben. Fiep Westendorp legde ook dingen van zichzelf vast in haar personages. Zelf had ze ook van dat onhandelbare steile piekhaar. En ook haar vader was daarmee gezegend. Haar voorliefde voor stekelige minuscule haartjes kon ze ook uitleven bij sommige dieren, zoals de duizendpoot die ze tekende voor wat ze zelf als haar lievelingsboek beschouwde: de bundel 'Rijmpjes en versjes uit de nieuwe doos' van Han G. Hoekstra.

Als je erop let, kom je steeds meer dingen van haarzelf tegen in haar getekende figuren, ontdekte Smid. Neem nou mevrouw Helderder, die voortdurend met spuitbussen rondrent, waarbij haar stevige achterwerk altijd prominent in beeld wordt gebracht. Onmiskenbaar dringt zich dan de vergelijking op met het silhouet van Fiep Westendorp zelf.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden