De wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg zijn nog geenszins verbeterd

Beeld ANP XTRA

Goede plannen te over, maar de wachtlijsten in de ggz worden er nog niet korter op.

Zorginstellingen en verzekeraars zijn er in het afgelopen half jaar niet in geslaagd om de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg terug te dringen.

Dat was wel de afspraak; halverwege 2018 moeten de wachtlijsten in de ggz zelfs volledig verdwenen zijn, zo schrijven landelijke afspraken en een actieplan van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor.

Maar instellingen liggen geenszins op schema, constateert de NZa in een tussenrapportage. Zij komen meerdere afspraken niet na, hebben genoeg mooie plannen, maar voeren die nog niet uit. De wachttijden in de ggz zijn al jaren te lang, vooral voor wie autisme, een persoonlijkheidsstoornis of een combinatie van een verstandelijke beperking en psychische problemen heeft.

Wachtend op hulp

De wachtlijsten werden in de zomer vorig jaar politiek toen de ouders van een zestien-jarig suïcidaal meisje een wanhopig bericht op Facebook zetten. Het meisje deed, wachtend op hulp, een nieuwe zelfmoordpoging. Voormalig staatssecretaris Martin van Rijn vond snel een behandelplaats voor haar.

Toenmalig minister Edith Schippers maakte daarop met alle partijen in het veld afspraken om wachtlijsten terug te dringen. De belangrijkste: inzet van e-health om het wachten enigszins te verlichten, betere onderlinge samenwerking en extra inzet van hulpverleners om patiënten met zware klachten te behandelen.

Nog niets veranderd 

Als het gaat om acute opvang voor die laatste groep, is er nog niets veranderd, aldus de NZa. Instellingen bouwen het aantal bedden af, maar extra zorg aan huis, die daarvoor in de plaats komt, is nog steeds niet voldoende opgebouwd, liet het het Trimbosinstituut deze week nog weten.

Voor e-health zijn allerlei plannen gemaakt, maar nog weinig uitgevoerd. In het voorlichten van patiënten gaat het ook mis, merkt de zorgautoriteit. Zij weten niet goed dat zij bij een zorgverzekeraar kunnen aankloppen om hulp als de wachttijden de pan uitrijzen. Blijkbaar lopen verzekeraars daar niet mee te koop.

Dat de aanpak van de wachtlijsten niet van de grond komt, is mede te verklaren door de complexiteit van de problematiek, aldus de zorgautoriteit; er zijn veel verschillende partijen mee gemoeid. “In de landelijke afspraken werd duidelijk wát er moest gebeuren, maar nog niet hoe dit moest gebeuren.”

Sensoor, hulplijn voor mensen in psychische nood, is overbelast. Reden: wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg. Lees hier meer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden