De Waart dirigeert waar Brüggen pulseert

Herhaling: Eindhoven vanavond, Utrecht 22 okt.; een tweede programma (met Mozart-aria's en pianoconcert plus Mendelssohns vierde) gaat in Nijmegen 18, Venlo 20, Groningen 21, Utrecht 23 en Amsterdam 24.

FRANZ STRAATMAN

Ook al dirigeerde hij zonder stokje, een dirigent van de 'authentieke' richting werd hij daarmee niet. Artistiek leiders uit die hoek dirigeren niet, maar pulseren: ze geven accenten aan, cultiveren vervolgens het freewheelen van de ontwikkelingen in een symfonische zin tot aan het volgende spanningspunt. Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt, Frans Brüggen, Philippe Herreweghe, vul maar in, het gaat ze allemaal om scherpe contouren, korte spanningslijnen, veel nuancering binnen de bewegingen.

Bij Edo de Waart merk je zijn gerichtheid op grote lijnen, op doorstromen, op een verbindend dirigeren met zijn niet aflatend energiek zwaaiende rechterhand; er was geen principieel verschil op te merken tussen de wijze waarop hij een middag eerder in Amsterdam het grootst mogelijke symfonische apparaat leidde in de opera 'Das Wunder der Heliane' (gisteren besproken) en 24 uur later het kleinste symfonische ensemble bij Beethoven. Hij mist het wonderlijk vermogen tot 'omschakeling' bij een Gardiner of üstman. Dat was mijns inziens de reden dat de Pastorale voortkabbelde, een vriendelijk werk zonder bijzonder geschitter op het water van het beekje onder sensueel ruisend lover, zonder de woedende kracht van een ruig onweer.

Uit het solo-concert kwam meer spanning en sensatie door het spetterende virtuozenwerk van klarinettist Erich Hoeprich in het eerste concert van Carl Maria von Weber. De sensualiteit van Mozart (begin tweede deel deed me sterk herinneren aan diens klarinetconcert), en bravoure gekoppeld aan lichtvoetigheid van het belcanto, voedden Webers inspiratie bij het schrijven van deze muziek. Edo de Waart zorgde voor een vertrouwenwekkend vangnet onder de capriolen van Hoeprich. Hoe bijzonder zo'n werk klinkt op oude instrumenten was te horen in kruidige klank van de klarinet, de kleuring van de lagere noten en van het spel-op-eieren door drie hoorns in kwartet met de klarinet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden