De vouwwagen is in. Kijk maar naar de Holtkampers: populair bij jong en oud.

Bert Holtkamp wil zijn hele leven dingen maken die niet kunnen. Het moet gezegd: dat lukt hem aardig. Een tent die zonder haringen wordt opgezet, een vouwwagen met een vaste voortent eraan, een tenttrailer van aluminium buizen en polyester zeildoek (250 kilo), een tentkeuken die je als een kruiwagen kunt verplaatsen, een tentdak dat los is aan te brengen, een extra dak om de hele tent te beschermen tegen vogelpoep en andere viezigheid. En dan nog allerlei snufjes voor een betere ontluchting of lichter model: de firma Holtkamper noemt zich niet geheel ten onrechte Europa's meest innovatieve tenttrailermerk.

Wie beweert dat de vouwwagen 'uit' is, had in september op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht moeten kijken: er stonden diverse standhouders met een eigen tent-op-wielen en er was veel publiek. Voor de Holtkampers liep het zelfs storm -van grijze koppies tot jonge gezinnen zag je rondstruinen tussen de verschillende modellen, zoals de Flyer, de Spacer en de ultra-lichte Astro en Cocoon.

Een Holtkamper is trendy spul. ,,Het oog wil ook wat'', zegt Jelle Holtkamp, die met zijn vader de directie van het bedrijf voert. ,,Design is een van onze speerpunten. Het moet er mooi uitzien. Daarom voeren natuurlijke kleuren bij ons de boventoon. Dat staat ook stoerder dan blauw of rood en het spreekt oud en jong aan. Het is cool.'' Vader Bert: ,,En koel, zeker in een warm land. Het is het geheim van het bleekveld waar grootmoeder de grauwe was weer wit kreeg. Ons ongebleekte en ongeverfde doek voelt altijd koel aan dankzij de licht- en warmtereflectie.''

Holtkamp is een klein familiebedrijf, dat begon als dorpswinkel in Ter Apel. De ouders van Bert waren fanatieke kampeerders en zoonlief was geen haar minder. Op z'n 16de organiseerde hij een show van tenten en vouwwagens, die hij ook ging importeren. Hij kon het niet laten om te knutselen aan de buitenlandse modellen en toen hij eind jaren zeventig de leiding van zijn vader overnam, ontwikkelde hij zijn eerste vouwwagen: de Flyer. Een tent met 'niet loslopende naden', een kar met een groot bagagevermogen, bestand tegen weer en wind (en deuken) en een constructie die een lang leven mee kon. Dat laatste geldt inmiddels voor alle modellen en is tegelijk een dilemma. Jelle: ,,Onze producten gaan lang mee. Over 15 jaar is een model nog in trek.''

De firma is inmiddels verhuisd naar Emmen, waar men z'n tenttrailers (zoals ze tegenwoordig heten) zelf ontwerpt én bouwt, en opende ook een showroom in Bunnik. Het is een bedrijf met passie. Vader Bert trekt er nog geregeld op uit om het eigen product uit te testen. Het katoenendoek combineerde hij met zijn zelfbedachte Membrane Tentsystem, waardoor het hele dak voor een natuurlijke airco zorgt. ,,Afgekeken van de Indianen. En je hebt geen stroom of mechaniek nodig'', zegt hij. Het is niet het enige internationale patent dat hij heeft laten vastleggen. De combinatie van aluminium buizen en een zeildoek met een vast dekzeil van polyester is ook al een succes. ,,Mijn hele leven ben ik aan het innoveren. Stokken die niet oxideren, wagens die niet roesten, het naturel doek, een tent zonder slikrand. We hebben al het tropische triplex eruit gegooid en vervangen door Fins berken. En de tent moet je simpel kunnen opzetten, het liefst in je eentje. Onze voortent klapt mee uit, dat is voor het gemak. En alles is stormvast, dat is onze hobby. Ik voel me gelukkig in een storm, op IJsland hield de Astro het met gemak vier uur uit in een storm van meer dan windkracht 10. Wij hebben geen stormbanden: je kunt wel vechten tegen de natuur, maar dat gaat maar tot een bepaalde grens. op een gegeven moment verlies je toch. Dus geen banden of nokstokken: wij laten de tent gewoon mee gaan, net als een jonge boom of een zeilschip. Ik heb me daarin laten inspireren door een bedoeïenentent van duizenden jaren geleden.''

Holtkampers worden geëxporteerd naar Canada en IJsland, Zuid-Afrika en de Golfstaten, en naar veel Europese landen. Maar in Emmen is het aanpoten om aan de binnenlandse vraag te kunnen voldoen. Eenvoud is ook een steekwoord van vader Holtkamp. Tegen de trend in om kamperen steeds luxueuzer te maken, kiest de noorderling voor nuchtere ontwerpen. Voor hem geen caravan of kampeerauto (,,het lijkt wel alsof men zich wil verschansen''), maar de dynamiek van een avontuurlijke vakantie in een echte tent. Wel met een riant lattenbodembed van 200 x 170 cm. Je betaalt ook wat voor zo'n slaapkamer achter de auto. ,,Maar die is over 15 jaar nog steeds modern'', zegt Jelle Holtkamp.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden