De vooroordelen van een snackbarontwijker

McDonald's geldt als lichtend voorbeeld voor de Nederlandse cafetaria's. Daarbij gaat het niet om de kwaliteit van de patat of de hamburger, want over smaak valt niet te twisten, zeggen de ondernemers stellig. McDonald's is een wereldwijd succes, en een groter bewijs dat het grote publiek het eten er prima vindt, is er niet. McDonald's is er in geslaagd om de snackbar en de snack een eerzaam aanzien te geven, en dat is iets waar veel particuliere cafetaria's zich aan moeten spiegelen.

In het algemeen gaat het goed in de branche, zeggen de bestuurders van de vakorganisatie Koninklijk Horeca Nederland. Maar de kleinere familiezaken, zeg maar de buurtsnackbar, heeft het moeilijk. Er zijn op last van de aangescherpte milieuwetgeving flinke investeringen nodig geweest in bijvoorbeeld afzuigsystemen of afvalverwerking, en bovendien worden er hogere eisen gesteld aan de boekhouding. Dat kost geld aan boekhouders en apparatuur, terwijl de klandizie niet echt toeneemt. De sector telt nu ongeveer 6000 zaken en zal als het zo doorgaat snel teruglopen naar 4000 ondernemingen.

Een marktonderzoek, dat deze week op de vakbeurs Horecava in Amsterdam werd gepresenteerd, toont aan dat er nog hoop is. Dertig procent van de ondervraagden zegt nooit een cafetaria te bezoeken en in die doelgroep moeten klanten te winnen zijn, denken de ondernemers. De snackbar-mijders zeggen liever thuis te eten. Ze voelen zich in een cafetaria niet op hun gemak en vinden het eten er ongezond. Diezelfde mensen eten thuis overigens wel zelfgebakken frites, dus echt principieel over het gezondheidsaspect zijn ze niet, stellen de onderzoekers. Bovendien heeft een beetje snackbar tegenwoordig ook het felbegeerde gezonde eten in het assortiment, als verse groente of fruit. Want zelfs doorgewinterde snacketers (zeventig procent van de ondervraagden bezoekt gemiddeld een keer per week een cafetaria) verorberen af en toe een blaadje sla. Een plakje komkommer op een broodje, of een bakje sla zoals McDonald's dat verstrekt staat al gauw gezond en neutraliseert het vette snackbar-imago.

Ook aan de andere wensen van de wegblijvers is iets te doen. Men hikt aan tegen de sfeer in een cafetaria, het lawaai, lastige andere bezoekers, slechte zitgelegenheid en lange wachttijd. McDonald's is erin geslaagd hier een antwoord op te vinden: door een vriendelijke houding van het personeel worden lawaaischoppers gesust, de klant wordt zo snel mogelijk geholpen, door de verschillende bedieningspunten aan de toonbank is de wachttijd in ieder geval psychologisch verminderd, er wordt voortdurend schoongemaakt, kinderen worden vermaakt met kleine cadeautjes en speelplekken als de befaamde ballenbak.

Daar kunnen de vakgenoten een voorbeeld aan nemen. Ook volwassenen hebben behoefte aan vermaak, is gebleken. Een cafetaria kan experimenteren met thema's. Dat moet niet doorschieten: mensen willen best wel eens een exotisch sausje proberen in een versierd restaurant, maar stellen er geen prijs op om als een holbewoner te moeten eten. Ook kunnen cafetariahouders op weg naar een goede toekomst overwegen een bezorgdienst op te zetten, na het gebleken succes van de pizzeria's.

Op alle bezwaren van de niet-klanten is een antwoord. Het enige probleem dat blijft, is hoe de doorgewinterde snackbarontwijker aan de weet komt dat zijn vooroordelen op niets zijn gebaseerd. Het probleem is kortom niet dat het prduct niet deugt. Het probleem is dat de potentiële klant het bij het verkeerde eind heeft. Maar dat is het basisprobleem van alle zieltogende bedrijven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden