De voormalige muze van Kylián gaat met slechts drie dagen voorbereiding op zoek naar de buzz tussen kunstenaars en een topkok.

Waar normaal zes weken aan een voorstelling wordt gerepeteerd, neemt danseres Cora Bos-Kroese voor 'C-scope' slechts drie dagen de tijd. De voormalige muze van choreograaf Jiri Kylián gaat op zoek naar de buzz in samenwerking tussen verschillende kunstenaars in het Haagse Theater Zwembad De Regentes. Deze 'C-scope' (=caleidoscoop) is de eerste in een reeks van zes multidisciplinaire improvisatieavonden met dans, percussie en – in deze editie – de kookkunsten van een heuse meesterkok.

Hoe deze eerste 'C-scope' eruit zal zien? ,,Daar kan ik nu nog niets over vertellen”, zegt initiatiefneemster Bos-Kroese lichtelijk geheimzinnig. En hoe de samenwerking tussen de verschillende disciplines gaat verlopen? ,,Dat zien we wel op het moment zelf”, glimlacht ze mysterieus. Over de invulling van de voorstelling kan en wil ze weinig kwijt. Dat het een spannende improvisatieavond zal worden, is zeker.

Bij het Nederlands Dans Theater staat Cora Bos-Kroese als muze van Jiri Kylián aan de wieg van meesterwerken als 'Fallen Angels' en 'One of a Kind', balletten waarmee ze een gezichtsbepalende danseres van NDT werd. Als Kylián terugtreedt als artistiek leider, besluit Bos-Kroese haar 'laatste dansjaren' – 33 jaar is zij dan – bij een andere dansgrootheid te slijten: William Forsythe van Ballett Frankfurt. ,,Geweldige hectische jaren waren dat. Toen ik naar Nederland terugkeerde, wilde ik een jaartje rust.”

Er is nog geen jaar voorbij en toch heeft Cora Bos-Kroese het weer razend druk. Als theaterdirecteur Michael de Roo van De Regentes haar carte blanche geeft een aantal avonden in te vullen, kan ze onmogelijk 'neen' zeggen. ,,Maar toen ik het budget onder ogen kreeg, dacht ik: hoe kan ik hier in hemelsnaam mensen voor krijgen? Ik kreeg het idee voor een reeks 'caleidoscopische driedaagsen', waarin verschillende kunstenaars in korte tijd gezamenlijk een volwaardige voorstelling neerzetten. Drie dagen voor de première het theater in, een paar lijnen uit zetten en hup ... improviseren maar.”

Improvisatie brengt risico met zich mee. ,,Het kan natuurlijk mislukken. Dat het publiek elkaar na afloop aankijkt, 'wat moeten we hiermee'.” Risico's nemen is haar echter wel toevertrouwd, ze zoekt de uitdaging in alles. In de jaren dat Bos-Kroese bij choreograaf William Forsythe danst komt ze in aanraking met 'de kracht van improvisatie.' ,,Eerst voelt het als shit in your pants, maar uiteindelijk geeft het zo'n geweldige kick, dan wil je méér. Forsythe dwong mij om mijn patronensteeds te verbreden, door improvisatie verder te komen. Dat werkt hopelijk ook zo voor 'C-scope'.”

Cora Bos-Kroese is niet van plan straks zelf het podium op te gaan. Ze ziet zichzelf meer als aangever, een sturende kracht. ,,Ik zal vanaf de zijlijn ideeën kanaliseren die uit de wisselwerking tussen de verschillende disciplines ontstaan. Ik wil af van het idee dat er vaststaande rollen zijn weggelegd voor dansers, musici en vormgevers. Ik vind het spannend en uitdagend de disciplines met elkaar te laten communiceren.” De cast bestaat in deze eerste editie uit twee ex-NDT dansers, een danseres van Ballett Frankfurt, twee percussionisten, een 'soundscape artist' en 'special guest star' meesterkok Patrick Buyze. ,,Ik kan dus wel verklappen dat we iets gaan doen op het ritme van kookgeluiden.”

Kookkunst en dans, het lijkt een contradictio in terminis. Cora Bos-Kroese lacht: ,,Ja als je de clichés erop loslaat, lijken het onverenigbare disciplines. Ik sluit dan ook niet uit dat we in de improvisatie uitkomen op 'typische' voedselgerelateerde danskwalen als boulimea en anorexia! (serieus:) Er valt wel degelijk een lijn te trekken tussen kokkerellen en dans. Een choreograaf werkt ook volgens een recept, de danspassen zijn de ingrediënten, de dansers zijn kookgerei” .

Voor volgende edities van 'C-scope' heeft Cora Bos-Kroese een glasblazer en een videokunstenaarin gedachten. ,,En verder ben ik nog volop aan het 'scouten'. Alle kunstenaars en artiesten die ik erover spreek zijn verschrikkelijk enthousiast. Ik zou 'C-scope' het liefst willen zien als een netwerk van goede kunstenaars die op gezette tijden voor de buzz van een 'C-scope-gig' samenkomen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden