Opinie

De voedselindustrie neemt u niet serieus

Beeld ANP XTRA

Voedsel is een van de meest besproken onderwerpen van 2013. De kranten stonden er vol mee: van voedselverspilling tot schandalen met vlees, gesjoemel met keurmerken en de effecten van voeding op onze gezondheid.

Uiteraard werd er door bedrijven in de voedsel- en landbouwsector gereageerd. Ze willen bewijzen dat ze er alles aan doen om transparant en vooruitstrevend te zijn. 'Verduurzaming' is het sleutelwoord. Maar verduurzamen - op zich al een leeg begrip - doe je niet op de MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) afdeling, of met een flitsende website of campagne. Een maatschappelijk verantwoord groen randje aan de activiteiten, en mooie uitspraken en beloften over de toekomst brengen ons geen steek verder. Wanneer worden er stappen gemaakt, en wie wordt daar op afgerekend?

Een van de grootste problemen voor onze gezondheid is dat zoet, zout en vet eten verkopen veel lucratiever is dan het aan de man brengen van voedingsmiddelen die mensen wel nodig hebben voor een gezonde levensstijl, zoals groenten en fruit. Terwijl de voedingsindustrie pronkt met haar maatschappelijk verantwoorde initiatieven, is de core business van 's werelds 10 grootste voedselbedrijven het verkopen van gesuikerde drankjes, ontbijtgranen, chips of snackrepen.

Met een colaatje op z'n tijd is niet zoveel mis, maar dat deze voedselindustrie u vertelt dat deze producten in een 'gezond en gebalanceerd voedselpatroon passen', geeft blijk van een totale minachting van de consument. Slagroomtaarten passen ook in een 'gezond en gebalanceerd voedselpatroon', dat wil niet zeggen dat je elke dag slagroomtaarten moet eten, of dat slagroomtaarten in de verste verte maar iets te maken hebben met 'gezond'.

De voedselindustrie zit duidelijk in zijn maag met de ongemakkelijke waarheid. Hun businessmodel maakt mensen ongezond. Wat is het antwoord hierop? Natuurlijk, maatschappelijk verantwoorde initiatieven. Zo belooft Nestlé 'ambitieuze' zoutreductie wereldwijd. PepsiCo stimuleert beweging onder jongeren in Utrecht door samenwerking met scholen.

Hoe moet ik me dat voorstellen? Kinderen rennen rondjes over het schoolplein in een Pepsi-T-shirt, en als ze de finish gehaald hebben krijgen ze een blikje Pepsi - een miniblikje uiteraard, met minder calorieën - als beloning? Als klap op de vuurpijl weet Mars Foods trots te melden dat het er in geslaagd is het aantal calorieën per Mars mini onder de 100 kcal te krijgen. Hoeveel zitten er in een verpakking?

De kosten van een ongezond eetpatroon worden afgewenteld op de gezondheidszorg. Er moet iets gebeuren. De overheid heeft maar beperkte mogelijkheid om de voedingsindustrie aan te pakken. De 'macht van de boodschappenmand' zou bij de consument moeten liggen, maar als de voedselindustrie besluit miljarden marketingbudget in te zetten om de consument duurzaam in de maling te nemen, gaat er echt iets mis. Voor grotere bedrijven zal dat wellicht niet gelden, maar ik vraag me toch af hoe volhoudbaar een businessmodel is, waarin je je klanten totaal niet serieus neemt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden