De vloek van de Hemingways

In 'Running from Crazy' portretteert Barbara Kopple actrice Mariel Hemingway, kleindochter van schrijver Ernest; in de jaren zeventig en tachtig wereldberoemd model en actrice vooral dankzij Woody Allens film 'Manhattan'. Legendarisch is de slotscène in die film waarin Woody om zichzelf op te beuren in een casettebandje inspreekt wat, ondanks alle ellende, het leven toch de moeite waard maakt. Na Groucho Marx, Frank Sinatra, Marlon Brando en de appels en peren van Cezanne is dat volgens hem ook 'Tracy's face' ofwel het gezicht van de dan achttienjarige Mariel Hemingway, goed voor een Oscarnominatie toen, en vele plaatjes in de Vogue, Elle en Vanity Fair.

'Tracy's face' blijkt bijna 35 jaar na dato amper veranderd. Rode draad in 'Running from crazy' is wat Mariel de 'Hemingway-curse' noemt. De actrice komt uit een familie geplaagd door alcoholisme, manische depressiviteit, suïcide. Ernest Hemingway schoot zichzelf in 1961 dood met een jachtgeweer, Mariels zus Margaux (ook model) nam in 1996 een overdosis pillen. En er zijn meer gekken en zelfmoordenaars in de familie. Als Mariel met haar oudste dochter aan het eind van de film zo'n typisch Amerikaanse troostbijeenkomst voor nabestaanden bezoekt, moet ze zes kettingen om, voor ieder zichzelf dodend familielid een.

'Running from Crazy' laat zien hoe Mariel die beladen erfenis te lijf gaat. Met 'rennen', letterlijk, en met yoga, klimmen, een streng regime in genotsmiddelen, én met soms opzienbarende bekentennissen en verklaringen. Zo suggereert ze dat haar vader haar oudere zussen Margaux en Muffet misbruikte, maar dat zij zelf werd gered door haar moeder bij wie ze tot haar zestiende in bed lag. Ze vertelt over haar weerzin jegens haar rebelse zus Margaux die destijds jaloers op haar was én over haar schuldgevoelens over die weerzin. Prachtig is het om Mariels gezicht te zien als haar oudste dochter Bree (ook model) de rebelse Margaux een 'ray of light' noemt, en een rolmodel. Die ondankbare dochters die voor hun wilde tantes kiezen!

Kopple geeft weinig weerwoord, wat dit portret wel wat oppervlakkig maakt, en vermoedelijk makkelijker passend in de postieve stijl van producent Oprah Winfrey, maar fascinerend zijn wel de aan een eerdere film van Margaux ontleende archiefbeelden. Daarin nemen we letterlijk een kijkje in de keuken van de disfunctionele Hemingways en vertelt Margaux over haar liefde voor haar vader en haar zoektocht naar haar grootvader. Het ultieme seventies-icoon, deze mooie Margaux Hemingway, even 'fucked up' als fascinerend. Ironisch wel dat terwijl jongere zus Mariel er toen met de buit vandoor ging, nu in een film over haar, de show wordt gestolen door Margaux. Een vloek kan je dat wel noemen.

'Running from Crazy'. Regie: Barbara Kopple.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden