De vasten krijgt meer aanhang. Hoe doet u mee?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

Bij mijn weten is het protestantisme de enige godsdienstige stroming waarbij de gelovigen altijd alles mogen eten en drinken. Er bestaan geen gereformeerde of hervormde spijswetten. De Reformatie schafte de vasten af. Het gebruik om de veertig dagen voor Pasen sober te leven kreeg daarmee een katholiek stempel. En ook carnaval hoort daardoor tot de katholieke cultuur. Vandaag begint het: vier dagen feesten tot Aswoensdag.

Bij mijn overstap naar de katholieke kerk heb ik niet alles overgenomen, maar wel de vasten. Dat leidde tot een aantal ontdekkingen. Een ervan is dat er onder mijn protestantse kennissen meer enthousiasme voor de vasten bestaat dan onder katholieken. Vooral de oudere katholieken lieten weten dat ze met de biecht gelukkig ook van de vasten af waren, nadat in de jaren zestig de kerk wat moderner was geworden.

Protestanten kwamen er juist achter, nadat ze hun weerzin tegen de paapse superstitiën hadden opzijgeschoven, dat de gewoonte van het vasten tot inkeer en bezinning leidt. Sterker nog, soberheid past naadloos bij een protestantse levensinstelling. Carnaval weer minder misschien. En ik moet protestantse vrienden vaak uitleggen dat carnaval geen beloning is voor het vasten, maar een voorbereiding.

In de rubriek Theologisch Elftal legden de rooms-katholieke bisschop Gerard de Korte en de anglicaanse priester Alja Tollefsen gisteren uit hoe de invulling van vasten veranderde en ook wat het doel ervan is. Je losmaken van de zuigkracht van de cultuur, zei De Korte. Daarmee kan iedereen zelf invullen waar hij even vanaf wil. Facebook, mobiele telefoon, sportschool, weegschaal, jurkjes, noem maar op.

Het Laurentiuscollege in Rotterdam begon een aantal jaar geleden een vastenproject voor scholieren die dat wilden. Met een wit bandje om hun pols gaven ze aan dat ze meededen. Ze konden zelf kiezen waarin ze zich die veertig dagen zouden gaan matigen. Geen sms, geen snoep. Sommigen gingen juist iets doen wat ze anders niet deden. Een oma opzoeken, voortaan overal op tijd komen.

Hoe oud de vasten ook is, deze gewoonte kan zonder enige moeite aangepast worden aan de huidige tijd. Zo begon theoloog Peter Nissen een paar jaar geleden op Facebook met een dagelijkse vastenmeditatie. Hij plaatste elke dag een korte tekst uit het spirituele dagboek van de Franse mystica Marie Noël, overleden in 1967. Nissen is inmiddels overgestapt naar de Remonstrantse broederschap en daar ook predikant geworden. Hij heeft zijn vastenpraktijk meegenomen. Onlangs kondigde hij op Facebook aan dat hij tijdens de veertigdagentijd teksten zal plaatsen uit het dagboek van de Amerikaanse theoloog John Caputo, van de 'theologie van het misschien'.

De christelijke vasten krijgt meer en meer aanhang, las ik bij het elftal. Dat maakt me heel benieuwd naar uw vastengewoontes. Gaat u vasten? En hoe?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden