De vakantie die heel anders wordt dan de vorige keer: 'Het is wel een beetje gek'

Beeld Hollandse Hoogte

De schoolvakantie in de regio zuid is begonnen, de meeste vakantieplannen zijn gesmeed. Er zijn altijd mensen die voor het eerst 'anders' op vakantie gaan dan ze gewend waren: na een scheiding, voor het eerst zonder kinderen of met de baby.

Drie jaar geleden kochten we al een kleinere tent

Audry van Vulpen (55) & haar man Wim Bot (62) uit Zoetermeer gaan voor het eerst op vakantie zonder kinderen. Ze gaan kamperen in Spanje en Portugal.

"Het is wel een beetje gek. Na 23 jaar gaan we voor het eerst weer samen weg", zegt moeder Audry. Toch: ze hebben zich op dit moment voorbereid. "Drie jaar geleden kochten we al een kleinere tent met het vooruitzicht dat we uiteindelijk weer met z'n tweeën op vakantie zouden gaan." Ze hebben een dochter (23) en een zoon (20). "Sinds de geboorte van de kinderen zijn we met z'n vieren op vakantie geweest. Meestal naar Frankrijk, Italië of Spanje en altijd in onze vierpersoons piramidetent. Nu verruilen we die voor een tweepersoons tunneltentje", zegt Audry. "Deze zomer moet onze dochter werken en onze zoon gaat waarschijnlijk weg met vrienden." De twee pakken eind juli samen de auto en gaan dan voor 2,5 week via Spanje naar Portugal. Audry rijdt. "Dat vind ik leuk om te doen." De ouders houden van het bezoeken van nieuwe steden en kamperen daarom in de buurt van het Spaanse Salamanca en Porto in Portugal. Wat ze zullen missen nu de kinderen niet meegaan? "Vooral 's avonds spelletjes spelen met z'n vieren", zegt Audry. "Maar het heeft ook voordelen, we zijn veel flexibeler. Omdat we met z'n tweeën zijn kunnen we onderweg makkelijker even een hotelletje pakken." Ze denkt ook dat het makkelijk wordt een dagplanning te maken. "Verder verandert er weinig. Het is misschien iets rustiger, maar de kinderen houden van lezen, zonnen en zwemmen en dat is precies wat wij dit jaar ook gaan doen."

Beeld Inge van Mill

Benieuwd hoe ik het ga vinden als de kinderen liggen te slapen

Ulrike Suiskens (34) uit Eindhoven gaat voor het eerst alleen met de kinderen op vakantie op een camping in Eersel.

"Eerst dacht ik, alleen met de kinderen op vakantie, moet ik dat wel doen? Maar nu denk ik, waarom niet, ik doe het gewoon en ik ga er van genieten", zegt Suiskens. Ze is drie jaar geleden gescheiden en heeft met haar ex-man twee zoons: Bink (7) en Vick (5). "Tussendoor heb ik nog een relatie gehad maar dat ging vorige zomer over, net voordat we met de kinderen op vakantie zouden gaan, dus ging ik met een vriendin." Dit jaar doet ze het alleen. Met een geleende caravan naar een camping in Eersel. "Ik dacht bij een vakantie altijd aan Italië of Spanje, maar dat leek me niets met de kinderen. Als mij dan iets overkomt zijn zij in een land waar ze de taal niet spreken." Ze boekte een staanplaats op een kampeerveldje van een Brabants recreatiepark. "Ik heb wel gekeken of er genoeg te doen was voor de kinderen, ook met slecht weer." Op deze camping hebben ze bijvoorbeeld een overdekt strandje. De moeder is er helemaal klaar voor en de kinderen staan te springen om te kunnen zwemmen. "Wel ben ik benieuwd hoe ik het ga vinden als de kinderen liggen te slapen en ik 's avonds alleen voor de caravan zit. Ik hoop dat ik een beetje aansluiting vind, dat is als alleenstaande moeder niet altijd makkelijk tussen de stellen." Ze lacht. "Ik hoor weleens horrorverhalen dat vrouwen zoals ik de vijand zijn voor getrouwde vrouwen." Maar ze heeft met alles rekening gehouden. "Ook zonder anderen heb ik genoeg te doen en ik hoop vooral dat de kinderen het naar hun zin hebben.

Beeld Ton Toemen

Ik ga er niet heen om mezelf beter te leren kennen of zo

Annabelle Hinam (20) uit Amsterdam gaat vier weken backpacken in Indonesië.

"Ik vlieg dinsdag naar Jakarta. Ik blijf er vier weken en het is de allereerste keer dat ik alleen op reis ga. Ik vind het spannend en mijn ouders ook, maar ik heb zoveel zin om in een land ver weg te zijn", zegt Hinam.

Even was het onzeker of ze kon vertrekken. "Ik had het dom geregeld met de papieren, er bleek iets te missen en daardoor heb ik gisteren pas mijn visum kunnen ophalen bij de ambassade in Den Haag. Net op tijd." Ze gaat na de zomer naar haar tweede jaar van de toneelschool in Utrecht. "Het is heel hard werken. Daarom kijk ik er extra naar uit om vier weken lang helemaal zelf te bepalen wat ik ga doen. Ik denk dat als ik er eenmaal een paar dagen ben, dat het vanzelf gaat hoor. Ik maak me nu vooral zorgen over hoe het gaat zijn als ik daar net aankom."

Van een vreemde heeft Hinam de reislust niet. "Mijn vader vindt verre reizen maken geweldig, hij was laatst nog in Iran."

Haar tas moet ze nog pakken. "Ik ben nu bezig met het kijken naar reisroutes en malariapillen en dat soort dingen."

Wat ze precies gaat doen, ziet ze wel als ze daar is. "Ik ga er niet heen met het doel om mezelf beter te leren kennen of zo. Ik denk dat je daar een heel leven mee bezig bent. Ik wil vooral veel mooie natuur zien, vrienden bezoeken die op Bali zijn en ik wil naar een surfdorpje waar ik leuke verhalen over heb gehoord. De rest vogel ik daar wel uit met behulp van een paar apps."

Beeld Maartje Geels

Als de baby slaapt, zitten wij lekker voor de caravan

Nick Disseldorp (29) en Jamilla van der Ende (24) uit Naaldwijk gaan voor het eerst op vakantie met hun eerste kind Evy (9 maanden) naar Italië.

"Het gaat wel een andere vakantie worden dan we gewend zijn", zegt vader Nick. Moeder Jamilla vult aan: "Vorig jaar stapten we nog in een vliegtuig naar Turkije, en gingen we in de hitte in een propvol pendelbusje naar ons all-inclusive hotel. Dat is bijna niet te doen nu we Evy hebben." Het gezin pakt daarom in augustus de auto richting een camping aan het Gardameer. "Daar hebben we een stacaravan gehuurd", zegt Nick. Een bewuste keuze zo blijkt. "Eerst keken we naar glamping, een soort luxe variant van kamperen. Maar ik ontdekte dat de vlonders van die slaapplekken vaak van hout zijn. We willen dat Evy onder de tafel kan kruipen zonder bang te hoeven zijn voor splinters." De jonge ouders verheugen zich en hebben met alles rekening gehouden. "We gaan eind augustus omdat het dan minder warm is en we rijden vooral 's nachts omdat Evy dan een groot deel van de reis kan slapen", legt Jamilla uit. Nick: "We hebben ook nog gekeken naar Kroatië maar de zorg is in Italië veel beter en ze spreken vaker Engels, dat is ook iets waar we wel op hebben gelet." De twee rijden om beurten en stoppen onderweg bij een hotel om de reis van ongeveer veertien uur vol te kunnen houden. Nick: "Dat we met de auto zijn biedt ons vrijheid. Daarnaast zitten we nu niet vast aan een hotelkamer en kunnen we als zij slaapt lekker buiten zitten voor de caravan." De taakverdeling in het gezin is duidelijk. Jamilla lachend: "Nick stippelt de route uit, als ik dat doe komen we in Frankrijk uit." Nick: "Ja en zij is weer beter in het uitzoeken en inpakken van alles wat we daar nodig zullen hebben."

Beeld Phil Nijhuis

Lees ook:
Lekker op reis van uw vakantiegeld of als appeltje voor de dorst?

Een kwart van de Nederlanders besteedt vakantiegeld liever aan investeren of aflossen, dan aan reizen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.