De ultieme verleiders

Koop je meer in rode winkels of in blauwe? Er wordt veel onzin over verleidingstactieken beweerd. Een onderzoeker hield voor zijn mama de uitkomsten tegen het licht.

Zorgen rustige muziek, warme kleuren en een lekkere geur ervoor dat je meer koopt in een winkel? Daar wordt van alles over beweerd maar wat klopt er nu écht van? Om dat te ontdekken, bekeek de Oostenrijkse wetenschapper Holger Roschk de uitkomsten van dertig jaar wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van de winkelomgeving op ons koopgedrag. Hij analyseerde 66 studies waaraan 15.000 proefpersonen meededen. Om zo eindelijk eens te achterhalen hoe winkeliers je kunnen verleiden tot aankopen.


Roschk ontdekte dat proefpersonen aangeven meer plezier te beleven aan winkels met muziek, waar het ook nog eens lekker ruikt. "Daardoor zijn ze eerder geneigd iets te kopen", zegt hij. "Vrouwen reageerden trouwens sterker op geur dan mannen."


Ook warme kleuren, zoals rood en oranje, maken iets in ons los. Ze brengen een soort opwinding teweeg. "Je let daardoor beter op", aldus Roschk, die werkt aan de Alpen-Adria universiteit in Klagenfurt. "Koude kleuren, zoals blauw en groen, zorgen meer voor een gevoel van tevredenheid." De wetenschapper adviseert winkeliers dan ook om de klachtenafdeling een stevig blauw accent te geven.


Ook bij websites blijken warme kleuren een sterker koopeffect te sorteren, ontdekte Roschk. Interessante uitkomsten, maar niet heel verrassend. Roschks onderzoek is vooral bedoeld om eindelijk eens in kaart te brengen wat het effect van geuren, kleuren en muziek is, volgens wetenschappelijk onderzoek.


"Het effect dat werd gemeten is klein en je moet 't niet overdrijven", zegt hij. Je koopt niet zomaar een spijkerbroek omdat het ergens lekker ruikt. Maar als je een broek wilt kopen, kunnen kleuren, geur en muziek wel bepalen wáár je 'm aanschaft. Maar veel is nog onduidelijk. Denk aan het type muziek en hoe hard of zacht die moet klinken. Dat is nog niet afdoende onderzocht."


Roschks moeder volgt het onderzoek nauwlettend. Zij heeft een winkeltje waar je onder meer pasfoto's kunt laten maken. "De zaken gaan goed, maar ik zeg al jaren tegen haar dat ze nog meer verkoopt als ze de winkel mooier inricht. Na de zoveelste discussie hierover kwam ik op het idee voor dit onderzoek."


Gaat ze de winkel nu aanpassen? "Nee dat verwacht ik niet. En dat hoeft ook niet. Ze moet haar winkel inrichten zodat ze zichzelf er prettig voelt", zegt Roschk. "Bovendien is het maar de vraag of een hippe inrichting bij haar winkel voor een hogere omzet zorgt. Sterker nog: wanneer muziek, geur en kleur niet passen bij een winkel heeft het een negatief effect. Ik denk dus dat mijn moeder het beste weet hoe haar zaak eruit moet zien."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden