De uitkomst lijkt duidelijk: Heineken wint bierstrijd Azië

Vandaag beslissing over aankoop APB

Zijn schoonzoon heeft Heineken inmiddels binnenboord, vandaag wordt duidelijk of Charoen Sirivadhanabhakdi zelf de kant kiest van het Nederlandse bierconcern. Heel lang lagen de twee Aziatische drankmagnaten dwars, maar vorige week tekenden Sirivadhanabhakdi en Heineken de vrede. De deal: Heineken krijgt de zeggenschap over de brouwerij Asia Pasific Breweries (APB) en de Thaise rivaal Sirivadhanabhakdi mag in ruil daarvoor zijn belangen in frisdrank verder uitbouwen.

Vandaag zal blijken of Sirivadhanabhakdi zijn deel van de overeenkomst nakomt. Heineken is al voor een groot deel eigenaar van APB. De andere grootaandeelhouder is Fraser&Neave (F&N). Om volledige zeggenschap bij APB te krijgen moet Heineken F&N uitkopen. Daarover beslist de aandeelhoudersvergadering van F&N vandaag. De belangrijkste aandeelhouder van F&N is ThaiBev, de onderneming van Sirivadhanabhakdi. Hij heeft 31 procent van F&N en moet vandaag toestemming geven de aandelen in de brouwerij over te dragen aan Heineken.

Dat het vandaag gunstig lijkt af te lopen voor Heineken werd vorige week duidelijk toen de schoonzoon van Sirivadhanabhakdi al aandelen in APB aan Heineken verkocht. Zonder toestemming van schoonvader gebeurt er niets bij het rijke familie-imperium. Het vermogen van de Thaise drankenmagnaat wordt geschat op 5 miljard euro. Zijn vrouw zou goed zijn voor een miljard euro.

Voor de zeggenschap over APB moet Heineken een flink bedrag op tafel leggen: 3,3 miljard euro. Een gigantisch bedrag dat de komende jaren terugverdiend moet worden.

Heineken bracht het bod afgelopen zomer uit, maar kreeg te maken met een concurrerende aanbieding van Charoen Sirivadhanabhakdi. Door de strijd met Heineken aan te gaan, hoopte Sirivadhanabhakdi meer geld in de wacht te slepen. Hij lijkt vandaag toch in te stemmen met de verkoop van de bieractiviteiten aan Heineken en mag zelf de rest van F&N houden. Dan gaat het om een flinke vastgoedportefeuille en de frisdrankendivisie. ThaiBev heeft al grote belangen in het vastgoed en de frisdranken.

Doordat Heineken straks volledig eigenaar is van de brouwerij APB die merken als Tiger en Bintang (in Indonesië) op de markt brengt, kan de onderneming de resultaten van deze Thaise dochter volledig in de cijfers meenemen. De groeiende winststroom gaat nu volledig richting Heineken. De verkoop van APB steeg de afgelopen twee jaar met bijna 50 procent. Heineken voert al het management over de brouwerij en is de grootste bierverkoper in de regio, maar krijgt straks meer armslag.

Heineken is de derde bierbrouwer ter wereld, met een marktaandeel van 8,8 procent. Doordat APB volledig in handen komt van het concern stijgt het aandeel naar 9,1. Heineken blijft daarmee kleiner dan nummer twee SAB Miller, want dat heeft een marktaandeel van 9,8 procent. Veruit de grootste is het Amerikaans/Belgisch/Braziliaanse ABInbev (21 procent). Nummer vier is het Deense Carlsberg (5,5 procent).

Minder Tiger-bier
De grote bierconcerns willen graag verkopen in landen waar de bevolking steeds meer bier drinkt. Die zijn te vinden in Azië, Afrika en Latijns-Amerika. Francois Sonneville van de Rabobank: "Eerst gaan zij er lokaal bier verkopen, maar de hoop is dat de consumenten steeds meer opschuiven naar een hoger segment, zoals Heineken. Daarmee wordt meer geld verdiend." Met de aankoop van Asia Pacific Breweries is Heineken de grootste partij in Zuidoost-Azië. Nu drinkt de bevolking in Thailand, Indonesië, Maleisië en Vietnam lokale merken zoals Tiger en Bintang. "Veel liters, lage winst. Een dollar per hectoliter", zegt Sonneville. Als zij Heineken ontdekken, rinkelt de kassa. "Een laag volume, met een hoge winst: 18 dollar per hectoliter."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden