DE TWEEDE RONDE

Nogal wat verhalen en gedichten zijn op verzoek geschreven en dus, in zekere zin, gelegenheidswerk.

Het Boekenweekgeschenk is daarvan een goed voorbeeld. De schrijver heeft alle vrijheid en krijgt geen thema op, of iets dergelijks, maar mag een bepaalde omvang niet overschrijden, tenzij hij Salman Rushdie heet. Literaire tijdschriften stellen geregeld themanummers samen en vragen dan aan de schrijvers van hun voorkeur om bijdragen. Het poëzietijdschrift De Zingende Zaag bestaat geheel uit nieuwe gedichten geschreven rond een door de redactie bepaald thema. Een paar jaar geleden vroeg de redactie van Parmentier aan tientallen dichters om nieuwe psalmen te schrijven -met een overweldigend resultaat. In heel wat dichtbundels daarna verschenen, zijn sindsdien psalmen aan te treffen; Leo Vroman raakte er zelfs enigszins aan verslaafd. Toen Raster een nummer over 'nuttige gedichten' maakte, werd onze poëzie verrijkt met een heel scala van nieuwe, nuttige gedichten. Het tijdschrift

De Tweede Ronde is drie jaar terug begonnen met de serie Hoofdzonden: elk jaar wordt een nummer gewijd aan een van de zeven hoofdzonden. Het laatste winternummer heeft Geld & Hebzucht als onderwerp, wat tot verhalen heeft geleid als 'Gellie' van L.H. Wiener of 'Pinpas' van Monica Sauwer. Van de dichters die het onderwerp zijn aangegaan, is Ed Leeflang met drie gedichten sterk vertegenwoordigd. Hij hekelt het in-geld-denken, in zijn gedicht 'Reclames in landschap': ,,Zo kom je ertoe je af te vragen / wat kost de kraai boven het bietenveld / wat is de trage fietser waard / die nadert op de polderweg / tussen de laagstam-appelbomen.'' In de sectie Light Verse -een specialiteit van DTR- treden onder anderen Drs. P., Jan Boerstoel en Driek van Wissen op. De euro krijgt hier zijn eerste poëtische verwerking.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden