De tuinman voor groen Nederland

Samen met collega/inspirator Nico Wissing wil hij de tuinbranche nieuw leven inblazen: van betonnen grafkisten naar levende groene oasen.

Twee duimen in de lucht, grijns van oor tot oor. Yes, aan de slag! Wie kent hem niet, de vrolijke en energieke tuinman van RTL4? Voor het twaalfde jaar nu presenteert Lodewijk Hoekstra (1976) het populaire tv-programma Eigen Huis en Tuin. Met zijn pleidooi voor vergroening van onze leefomgeving en gebruik van duurzame producten bereikt hij rond de miljoen kijkers per uitzending.

Met zo'n grote kijkdichtheid heeft wat hij op het scherm zegt en doet een grote impact, weet hij. "Als ik bijvoorbeeld in mijn programma niet een zak gewone potgrond pak, maar een zak biologische potgrond, worden er misschien wel een paar miljoen van die zakken extra verkocht." Dat het grote doe-het-zelf imperium Praxis het programma sponsort, kan wel eens schuren met zijn duurzame boodschap, maar juist de laatste tijd ziet hij ook deze 'mammoettanker' elke keer een paar graden draaien.

"Als ik zeg dat ik niet meer met een bepaald product wil werken, geïmpregneerd hout bijvoorbeeld, dan vragen ze me waarom ik dat niet wil en welke producten ze wél kunnen gebruiken. Als je een goed verhaal vertelt, gaan ze uiteindelijk wel mee, merk ik. Zelf houd ik in ieder geval vast aan wat ik wil en niet wil. Als de consequentie daarvan is dat ik dit werk niet meer kan doen, het zij zo. Maar ik zie het steeds een beetje meer de goede kant opgaan. Zo kwam mij ter ore dat Praxis samen met DSM een nieuwe latexverf heeft ontwikkeld, met plantaardige bindmiddelen, in een gerecyclede pot. Dat vond ik zo leuk dat ik hier, bij kasteel Groeneveld, vanochtend nog een promotiefilmpje heb ingesproken."

Wegwerpplanten

Hoekstra was niet altijd zo superbewust bezig met zijn werk. "Ik zit nu in mijn twaalfde jaar bij RTL. Pas halverwege is bij mij de grote ommekeer in het denken gekomen, toen ik landschapsontwerper Nico Wissing leerde kennen. Nico heeft mij een wereld leren zien waarin groen centraal staat, hij opende mij de ogen voor wat er allemaal mis is in de branche. Alles is plat en maakbaar geworden. Groen is vaak niet groen meer. De tuin is het verlengde geworden van onze woonkamer, volgeplempt met tegels, veel comfort, weinig onderhoud, alles gemakkelijk en snel. Veel planten zijn wegwerpartikelen geworden. De kans bijvoorbeeld dat deze lavendel hier op tafel niet winterhard is en afsterft, is heel groot. Ook zit die plant vol met groeiremmers en kunstmest. Dat is een verhaal wat de branche niet graag wil horen. Maar als ik een ander programma zou gaan maken met alleen nog maar duurzame producten en materialen, dan zijn het straks de tuincentra, met hun gebrek aan kennis, waardeloze assortiment, kunstmest en bestrijdingsrommel, die een probleem hebben en niet ik."

Natuur als basis

'De platheid regeert', maar zal het uiteindelijk verliezen, als het aan Hoekstra en zijn kompaan Wissing ligt. De bekeerde tuinman wil de wereld mooier en gezonder maken met groen. "Met groen kun je schadelijk fijnstof afvangen, energie besparen, steden koelen, regenwater bufferen, voedsel verbouwen, de biodiversiteit verhogen. De natuur zou de basis moeten worden van alles wat we doen als mens. Onze tuinen moeten weer levende groene oasen worden in plaats van betonnen grafkisten waar alleen nog maar een deksel op hoeft. We moeten weer in harmonie met de natuur gaan leven."

Samen met Nico Wissing gaat hij de branche veranderen, zegt hij vol zelfvertrouwen. "Als groenambassadeurs van Nederland zetten wij een groene beweging in gang met nieuwe producten en een heel nieuwe visie. Vanuit de platheid gaan wij weer leven brengen." Met de oprichting van het, door een wetenschappelijke adviesraad ondersteunde, platform NL Greenlabel (NL staat voor Nico en Lodewijk en Nederland Lokaal) hebben de twee groenpioniers concrete stappen gezet in die richting.

Zo hebben ze, samen Royal HaskoningDHV, een duurzaamheidspaspoort ontwikkeld waarmee de duurzaamheid van producten, materialen en buitenruimten zichtbaar wordt gemaakt. Daarbij wordt gekeken naar criteria als herkomst, samenstelling, productie, levensduur, onderhoud en energieverbruik. Op de rijk gevulde website van NL Greenlabel kunnen consumenten, bedrijven, overheden en groenprofessionals informatie vinden en inspiratie opdoen over duurzame producten en materialen, inclusief de leveranciers, en over duurzame inrichting van tuinen, parken, bedrijfsterreinen, schoolpleinen en andere buitenruimtes.

Ook in zijn privéleven wil de tv-tuinman zijn groene droom verwezenlijken. Eco-kleding draagt hij al, eco-wonen komt eraan: Lodewijk Hoekstra wil de eerste bewoner worden op het terrein bij Almere waar in 2022 de volgende Floriade wordt gehouden. "Van duurzame en lokale materialen wil ik een huis bouwen in wat de 'wijk van de toekomst' moet worden. Daar ga ik leven, niet met de kleinst mogelijke maar met een pósitieve ecologische footprint. Ik wil de samenleving iets geven in plaats van altijd maar nemen." De onderhandelingen met de gemeente Almere zijn al vergevorderd.

De groene ranglijst stap voor stap

De ontknoping van Trouws Duurzame 100 van 2015 nadert. De namen worden vanaf vandaag in etappes bekend gemaakt. Vandaag de nummers 100 tot 75, met speciale aandacht voor de popularisering van duurzaamheid voor een groot publiek. Woensdag en donderdag volgen nog twee namenreeksen, waarna op vrijdagavond in het Academiegebouw in Utrecht de toppers bekend worden gemaakt. Zaterdag worden zij gepresenteerd in een speciale bijlage.

De geschreven portretten van alle 25 personenen op de posities 100 tot 75 zijn te vinden op www.trouw.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden