De Tros houdt het gezellig en doet (erg) rustig aan

Eigenlijk vertelt de gekozen locatie het hele verhaal. De Tros huurde vorig jaar nog een luxe cruiseschip af voor de presentatie van het winterprogramma. Gisteren werden pers en vrienden in het eigen gebouw ontvangen.

De goedkope oplossing stond los van de veelbesproken bezuinigingen die de publieke omroepen momenteel treffen, verzekerde de gastheer. ,,Thuis smaakt de koffie gewoon het lekkerst.'' Toch paste de sobere omgeving wonderwel bij het ritme van de tijd en -belangrijker nog- bij het magere aanbod.

De komende maanden brengt de Tros vooral heel veel van hetzelfde. Linda de Mol, Ivo Niehe, Ralph Inbar, Caroline Tensen, Hans Kazan, Martin Gaus, ze mogen allemaal hun kunstje weer vertonen.

Op de vraag waar in de programmering het risico schuilt -waar, met andere woorden, lef wordt getoond- moest voorzitter Karel van Doodewaerd het antwoord schuldig blijven. ,,Daar overval je me mee.''

Gelukkig voor hem bood directeur Huib Boermans uitkomst. Volgens hem steekt de Tros wel degelijk de nek uit met een huilende Catherine Keyl, bij een demonstratie van extreem-rechts. En daar kan hij weleens gelijk in hebben.

'Catherine gaat verder' is een van de tien nieuwe programma's. 'Tros muziekfeest: BZN ontmoet Nederland' wordt ook zo gepresenteerd, maar dat lijkt vooral een eigen echo. Enige echte vernieuwende nieuwkomer is 'Vrienden van Van Swieten', een satirisch sportprogramma.

De Tros kiest dus duidelijk voor zekerheid en neemt daarmee het gevaar voor saai te worden uitgemaakt op de koop toe. Boermans: ,,De Tros geeft zekerheid in een onzekere wereld.'' Dat is ook een ambitie. Want het zijn alleen de slechte verstaanders die in deze keuze de gevolgen van het bezuinigingsrapport McKinsey zien.

De Tros moet volgend jaar 4,6 miljoen euro bezuinigen, meer dan welke andere omroep ook. 'Lunch TV' werd al geschrapt om die reden, evenals de 'Dik Voormekaarshow' van André van Duin op 3FM. 'Oh, oh Den Haag' werd voorlopig in de koelkast gezet, omdat er tussen alle herhalingen geen ruimte meer was in het uitzendschema.

Desondanks mag de Tros zeker geen omroep in de verdrukking worden genoemd, meent voorzitter Doodewaerd. ,,Wij zijn onverminderd zeer succesvol.'' Het ledental schommelt al jaren rond de 500000 leden, met 16,7 procent scoorde de Tros het hoogste marktaandeel van alle publieke omroepen. En de 1400 uur televisie die de Televisie Radio Omroep Stichting jaarlijks verzorgt, zijn meer dan het dubbele van het wettelijke minimum. Bovendien groeide het eigen vermogen in het afgelopen decennium van 30 naar 100 miljoen euro. Een kwestie van goed beleggen met het verenigingsgeld, meent Doodewaerd, die serieus overweegt te gaan investeren in de Amsterdamse stadszender AT5.

Geld, of gebrek daaraan, is dus niet de reden voor de magere programmering. Wat wel? Het doelbewuste streven naar 'continuïteit', en dat betekent een laagdrempelige programmering.

,,Andere omroepen proberen zich te onderscheiden van de gemene deler. Wij leggen de nadruk op wat mensen bindt. De Tros is als een gezellig persoon die trouw blijft aan zichzelf.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden