De trein die wél altijd rijdt

Zwitserse betrouwbaarheid

Een nieuw succesnummer verovert de Nederlandse spoorwegen: de 'Gelenk Trieb Wagen' (GTW) van de Zwitserse treinenfabrikant Stadler. Maar Nederland mag hem Spurt noemen. Sinds de nieuwste dienstregeling is ingegaan, rijdt deze Stadler ook in Gelderland en Overijssel. De Spurt zoeft al even rond in Zuid-Holland en in het noorden. Zo populair als nieuwe Volkswagens onder de autokopers zijn, zo geliefd blijkt de Spurt bij de regionale treindiensten.

Een nieuw treinmodel kies je niet zelf uit. Voor een auto bezoek je de autoshowroom. Treinreizigers ondergaan de keuzes van anderen. Het debacle met de falende Fyra onderstreept dat. Autorijders die een oude Alfa Romeo of een Lancia hebben (gehad), zullen de nukken van de Italiaanse techniek bij de Fyra vast herkennen. Haperen hoort er een beetje bij. Dat leidt tot de onweerstaanbare emotionele mix van wanhoop (slechte kwaliteit!) en passie (maar wat is-ie mooi!).

Nee, dan de techniek uit Zwitserland waar de treindiensten zo nauwkeurig zijn dat een atoomklok er nerveus van wordt. Alleen al door zijn afkomst moet de Spurt bij treinreizigers hoge verwachtingen waarmaken. Wat maakt deze 'volkswagon' populair op regiolijnen waar de Nederlandse Spoorwegen geen brood meer in zien? Kopers vallen voor het handige bouwconcept van de Spurt: zo flexibel als een Lego-bouwpakket. Aan allerlei speciale eisen kan worden voldaan. Hij is snel leverbaar en relatief voordelig.

Een Spurt herken je aan de losse motorwagen tussen de passagierswagens in. Het model kan zowel in een elektrische als dieselvariant worden geleverd. Elektrische Spurts, die onder meer rijden op Gorinchem, herken je aan de pantograaf die stroom afneemt. Rondom Arnhem en in het noorden van het land rijden diesel-Spurts met de modernste dubbele dieselmotoren die 140 km/u mogelijk maken. Elke motor is goed voor 450 kilowatt (612 paardenkrachten).

Spurts verschillen per regiotreindienst. Door alle modules, technieken en uitrustingseisen bestaat een standaardprijskaartje niet. De basisprijs ligt bij 4 miljoen euro. Dan heb je 41 meter trein met honderd zitplaatsen. Of er een wc is, ligt aan de regiopolitici die de treinen voor je bestellen. Erg? Op de grotere campers na missen ook de nieuwste Volkswagens die.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden