De traditionele sportwinkel verliest het van de nieuwkomer

Een oude vertrouwde in de sportbranche Perry Sport. Beeld anp

Nederlanders sporten vaker dan ooit en geven daar meer geld aan uit. Traditionele sportwinkeliers profiteren daar echter nauwelijks van. ‘Mensen vinden het prima om te joggen in een sportbroek van Lidl van minder dan een tientje.’

De klant doet lang niet altijd wat de sportwinkelier wil. Zo kan het gebeuren dat een vrouw die aan yoga doet een katoenen shirt draagt, zegt Dave Quadvlieg, branchespecialist van brancheorganisatie InRetail. “En dus geen technisch ontworpen, vochtafdrijvend shirt, zoals het – volgens de sporthandelaar – hoort.” Er zijn veel meer klanten die niet per se dure kwalitatieve sportkleding willen. “Zij vinden het prima om te joggen in een sportbroek van Lidl van minder dan een tientje.”

De traditionele sportzaakhouder heeft te weinig aandacht voor dit soort sporters, zegt Quadvlieg. Het is volgens hem een van de verklaringen waarom deze winkels nauwelijks hebben geprofiteerd van de grote omzettoename die er de afgelopen jaren was in de markt voor sportartikelen. De totale bestedingen groeiden tussen 2016 en 2019 met 341 miljoen euro, oftewel 27 procent, zo blijkt uit een onderzoek van InRetail, dat deze week werd gepubliceerd. 

Merkwinkels

Dit komt doordat Nederlanders steeds meer sporten. Maar zo blijkt dus: minder consumenten kochten iets bij Perry Sport of Intersport dan drie jaar geleden. Het waren vooral merkzaken, online verkopers (Bol.com en Zalando) en relatieve nieuwkomers die profiteerden.

Hoewel winkels die volledig gewijd zijn aan artikelen van Nike of Adidas het goed doen, is vooral de grote groei van de relatieve nieuwkomer Decathlon opmerkelijk. Een op de vier consumenten geeft aan dat hij er de afgelopen jaren iets heeft gekocht. In 2016 was dat nog een op de tien. Quadvlieg: “Decathlon heeft vooral eigen merken in de winkel. Kennelijk hechten veel consumenten minder aan merken dan wij dachten.” 

Hij denkt ook dat de consument Decathlon waardeert, omdat er in de grote winkels artikelen te vinden zijn voor vrijwel alle sporten. “Je kunt er terecht voor yogablokken, een fiets en voor een paardrijcap.” Dat veel klanten niet voor dure merkkleding kiezen, komt volgens de expert ook omdat mensen een sport eerst willen uitproberen voordat ze er echt geld in gaan steken. “De traditionele sporthandelaar kan daarop inspelen door helder te maken dat het uiteindelijk toch fijner is om wel voor een vochtafdrijvend shirt te kiezen.”

Beeld Cartografie Trouw / Thijs van Dalen

Een ander probleem is dat deze winkeliers zich blind staren op voetbal, omdat veel Nederlanders lid zijn van een voetbalvereniging. “Maar de verdiensten zitten vooral in artikelen voor fitness, hardlopen en wandelen. Het is lastiger te zeggen hoeveel mensen dat precies doen omdat niet iedereen lid is van een wandelclub.”

Lage prijzen

Het heeft volgens Quadvlieg geen enkele zin om te proberen met lage prijzen klanten hun zaak in te trekken. “Dat verlies je altijd van online-spelers.” De winkelier moet zich meer verdiepen in zijn klant, zegt hij. “Als je bij de verkoop van hardloopschoenen hoort dat een klant van plan is om daar twee keer per week tien kilometer mee te lopen, weet je dat zijn schoenen over een half jaar waarschijnlijk versleten zijn. Maak dan een notitie om tegen die tijd even contact op te nemen.”

Een andere tip van InRetail: organiseer activiteiten. “Laat de plaatselijke volleybalvereniging ’s avonds in de winkel hun schoenen aanpassen. Wellicht dat ze dan ook nog een shirt of een ander artikel erbij kopen,” meent Quadvlieg. Hij denkt dat sportzaken de sporters bij elkaar kunnen brengen. “We doen steeds meer individuele sporten, maar beoefenen die vaker in groepjes. De winkel kan het startpunt zijn voor een avondje hardlopen of je kunt er yogalessen organiseren.

Sportkleding op afroep

Waarom alleen sportartikelen verkopen als de klant ze misschien liever wil huren? Volgens InRetail kan de sportwinkelier veel meer doen met het verhuren van artikelen of het aanbieden van abonnementen. Denk bijvoorbeeld aan een hockeystickabonnement voor opgroeiende kinderen. Ook het verhuren van kleding is een optie. In New York kun je als sporter al een outfit huren bij Routinely. De in de app uitgezochte outfit wordt binnen twee uur bezorgd. Na het sporten lever je de vieze kleding weer in bij een inleverpunt.

Lees ook: 

Hoe de schoenenwinkel de concurrentie aangaat met de onlinegiganten

Hoe overleeft een schoenenwinkel naast online giganten? Een eigen webwinkel is duur en moeilijk vindbaar voor zoekmachines en klanten. Een groep winkeliers begon daarom samen een landelijke webshop. En dat werkt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden