De toekomst van een oude onbekende in Otterlo

Futurisme werd in Europa niet altijd gewaardeerd. "De beweging richtte zich soms op een agressieve manier tegen de culturele tradities van het 'oude' continent. In Amerikaanse musea zijn futuristische werken vaak veel prominenter aanwezig", vertelt Lisette Pelsers, directeur van het Kröller-Müller Museum.

Een grote onbekende is hij. Met zijn futuristische werken bleef hij lange tijd volslagen onbekend in het Westen. Geen wonder dus dat die Oekaïner niet zo bekend is. Pas veertig jaar na zijn dood kwamen enkele van zijn werken buiten Kiev te hangen en kreeg hij iets meer bekendheid buiten Oekraïne. Desondanks bleef hij vanuit 'ons' perspectief relatief onbekend. Pelsers vindt het daarom ook zo interessant om hem te 'ontdekken'. Nu hangen vier tekeningen van de kunstenaar in het Kröller-Müller Museum. Het gaat om de Oekraïense schilder Alexander Bogomazov (1880-1930).

Pelsers: "Op deze manier wordt de collectie die oprichtster Helene Kröller-Müller ooit naliet - waarbij futuristische werken erg in de minderheid waren - steeds completer en uitgebreider. Futurisme is bij ons een belangrijk onderdeel van het verzamelbeleid." Het museum ziet de werken van Bogomazov dan ook als een belangrijke aanvulling op die van de Italiaanse futuristen in de collectie: Giacomo Balla, Umberto Boccioni en Gino Severini. "Met laatstgenoemde vertoont Bogomazov soms sterke parallellen", aldus Pelsers.

Er werd 250.000 euro neergeteld voor de vier tekeningen die tijdens de Tefaf van dit jaar werden aangeboden. Het gaat om de werken 'Locomotief', 'Bos', 'Tramlijn' en 'Kreshchatik'.

Pelsers: "Bogomazov, behorende tot de Russische avant-garde, was goed in het weergeven van moderniteit, hectiek, beweging en drukte." De tekeningen hebben thema's uit het moderne stedelijke leven, in dit geval van Bogomazov's woonplaats Kiev.

Zo is op de foto hierboven de tekening 'Locomotief' te zien. De priemende koplampen die op de toeschouwer af lijken te denderen, vertegenwoordigen het nieuwe geïndustrialiseerde tijdperk. Op de tekening 'Tramlijn' is de eerste trambaan te zien die in het tsaristische Rusland werd aangelegd. Net als in de krioelende mensenmassa in de hoofdstraat Kreshchatik is in deze tekeningen het voornaamste doel het weergeven van beweging.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden