De terugkeer van Robert Langdon naar de hel

LONDEN - In het nieuwe boek 'Inferno' van Dan Brown, dat deze maand verschijnt, staat Robert Langdon weer centraal. Als een ware James Bond behoedt hij de wereld voor naderend onheil.

Robert Langdon is de meest onwaarschijnlijke kunsthistoricus ter wereld. Naast zijn drukke baan als hoogleraar symboliek moest hij de afgelopen dertien jaar zijn vriend redden uit de handen van een losgeslagen Vrijmetselaar, een Parijse dame beschermen tegen een moorddadige albinomonnik en het Vaticaan behoeden voor totale vernietiging.

Na een lange afwezigheid is de creatie van de Amerikaanse auteur Dan Brown weer terug. Deze maand ligt 'Inferno' in de boekhandel, het vierde boek in een serie waarin Harvard-professor Robert Langdon centraal staat. Tien jaar na zijn kaskraker 'De Da Vinci Code' geniet Brown nog steeds een sterrenstatus, zo blijkt wel uit een lezing die hij dinsdagavond gaf in de Vrijmetselaarsloge in Londen. In de aanloop hadden zich lange rijen gevormd om naar de Amerikaan te komen luisteren. In een toespraak vol humoristische anekdotes ging hij amper in op zijn nieuwe boek. De fans kon het nauwelijks schelen, zij hingen een uur lang aan zijn lippen.

Brown past met 'Inferno' een beproefd concept toe. Robert Langdon moet een schijnbaar onmogelijke puzzel met cryptische beschrijvingen oplossen in een wilde zoektocht door historische en exotische locaties, dit keer in Florence, Venetië en Istanbul. Opnieuw is een beroemde kunstenaar zijn leidraad: de dichter Dante Alighieri. Dantes beschrijving van de hel in 'De Goddelijke Komedie' vormt de gids.

Het verhaal begint met een visioen. Langdon ziet een gesluierde vrouw die omgeven wordt door een zee van lijken. Met een dwingende toon blijft de vrouw een boodschap herhalen. "Zoekt en gij zult vinden." Vervolgens wordt Langdon verward wakker in een ziekenhuis in Florence. Hij heeft een schampschot aan zijn hoofd en kan zich niet meer herinneren hoe hij in de Italiaanse stad is beland. Lang tijd om na te denken heeft hij niet, want in het ziekenhuis probeert een huurmoordenaar hem dood te schieten. Met behulp van de superintelligente arts Sienna Brooks weet Langdon te ontvluchten en zij wijkt niet meer van zijn zijde.

In Browns eerdere boeken stonden fantastische en onrealistische complotten rond religieuze en geheime genootschappen centraal. 'Inferno' wijkt in dat opzicht af. De kwade genius in dit verhaal is een excentrieke, maar briljante wetenschapper die ervan overtuigd is geraakt dat de wereld door overbevolking aan de rand van de afgrond staat. Voor hem is Dantes naargeestige weergave van de hel een profetie. Alleen een radicale ingreep kan de mensheid redden: een dodelijk gemanipuleerd virus moet de wereldbevolking terugbrengen tot beheersbare proporties. De Wereldgezondheidsorganisatie probeert te voorkomen dat hij zijn boze plan uitvoert en roept de hulp in van Robert Langdon.

Voor het eerst probeert Brown een reëel thema te behandelen. "Het is geen activistisch boek", benadrukt hij tijdens de lezing. "Maar dat neemt niet weg dat de wereldbevolking zich de afgelopen 85 jaar heeft verdriedubbeld. Alle andere grote problemen, zoals klimaatverandering, zijn daar een afgeleide daarvan. Dantes beschrijving van de hel met al haar lijden en honger, lijkt op wat ons misschien te wachten staat."

Dat serieuze element gaat echter totaal verloren door de onwaarschijnlijkheid van het verhaal. Na de openingsscène volgt een race tegen de klok langs exotische locaties, compleet met wilde achtervolgingen en schietpartijen. De kracht van Dan Brown ligt in zijn toegankelijke schrijfstijl en hij geeft de lezer de illusie dat je wat wijzer bent geworden. Net zoals zijn vorige boeken is het verhaal gelardeerd met banale pseudoweetjes.

Hoewel het verhaal samenhangt met onrealistische plotwendingen en toevalligheden, vallen die zwakheden niet zo snel op door het razende tempo van het boek. Binnen een tijdbestek van 24 uur leidt Dan Brown je door drie steden in twee landen. 'Inferno' is door het ontbreken van de religieuze lading minder zweverig dan zijn voorgangers. Voeg daarbij de excentrieke 'bad guy' en het moordende actietempo, en je krijgt het gevoel dat je een combinatie leest van een James Bond-thriller en de boekvariant van de tv-serie '24'.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden