De tafeldecoraties zijn geïnspireerd op schranspartijen.

De feestmaand december is een slechte tijd voor veel galeries. De mensen die komen zijn vooral op zoek naar een cadeau. „Ze moeten iets hébben en dat stralen ze ook uit”, zegt Jolanda Branderhorst van Galerie Intermezzo voor hedendaagse vormgeving in Dordrecht. „Iedereen is gehaast en bezig met eten en kleding. Voor ons is dit een ondankbare tijd. Natuurlijk verkopen we graag iets, maar mensen moeten ook geraakt worden door wat ze hier zien.”

Nee, het draait in de laatste maand van het jaar niet bepaald om de esthetiek van het leven, maar meer om overvloedige eetpartijen, verzuchtte ze ook tegen de vier jonge kunstenaars die juist in deze periode een expositie zouden samenstellen. Nou, dan gebruiken we die schranspartijen toch als thema, besloten ze.

En ongebreideld schransen kan op de expositie ’To eat or To be eaten’. De champagneglazen en varkenspoten glimmen je tegemoet. Aan de varkenspoten, die als pronkobject op tafel staan, zit een leren koord zodat je ze ook om je nek kunt hangen, net zoals onze verre voorouders hun jachttrofeeën meevoerden. Net zoals zij dronken uit de hoorns van geslachte dieren, laat kunstenaar Alisa Osinga ons nu drinken uit een varkenspoot van handgemaakt porselein. Ook het bestek dat ze ontwierp is afgestemd op het lompe, bourgondische schransen. En natuurlijk moet er ook gedronken worden op dit bacchanaal. Daarvoor bedacht Osinga de flute fatale: een champagneglas waarvan de voet bestaat uit een vlijmscherp mes.

De lust om te eten mag je dan al gauw vergaan, je wordt wel behoorlijk hebberig van de originele tafelstukken die de kunstenaars hebben gemaakt voor deze alternatieve feestdis. Daniëlle Smits nam het paard als uitgangspunt. Dit dier dat zo edel is dat het geen kop en poten heeft maar hoofd en benen, wordt ook gewoon verorberd in de vorm van paardenbiefstuk en -worst. Deze tegenstrijdigheid tussen het respecteren van het paard en het eten ervan inspireerde haar tot een ongebruikelijke eettafelsetting. Ze hakte een porseleinen paard in mootjes om van de onderdelen serviesgoed te maken. Het hoofd dient als houder voor satéprikkers, maar kan, als je hem op de kop zet, ook gebruikt worden als bloemenvaas. Van het bovenbeen maakte ze een olijvenschaaltje en van weer een ander lichaamsdeel een kaarsenstandaard. Stukjes paardenstaart bungelen als hanger aan een halsketting.

Alexander Fielden ontwerpt schoenen op maat voor particulieren en bedrijven. De link met eten en gegeten worden ligt niet voor de hand, maar dat zien we verkeerd. Op het thema schoen valt eindeloos te variëren: je kunt ze bijvoorbeeld eetbaar maken. Op foto’s (gemaakt door zijn broer Christian) toont hij ons een verleidelijk druipende chocoladeschoen, een als rollade ingesnoerde voet en een laars opgebouwd uit zwarte spaghettislierten.

Maaike Roozenburg bezocht boeren in Nederland en Frankrijk om likstenen (van samengeperst zout) te verzamelen, die al helemaal afgelebberd zijn door koeien- en schapentongen. De grillige witte bonken hangen aan de muur van de galerie als een hommage aan het vee, dat Roozenburg als de maatschappelijke onderklasse beschouwt. „We halen in plastic verpakt vlees in de supermarkt zonder ons te realiseren wat we precies eten.” De likstenen zouden zo uit het weiland of de stal kunnen zijn gehaald, de touwen zitten er nog aan, maar het zijn porseleinen afgietsels. Niet alleen het rund wil ze eren in deze maand van schranspartijen, ook de oer-Hollandse knollen worden in het zonnetje gezet, als tegenwicht voor onze decadente hang naar aardbeien in december. Ze maakte porseleinen exemplaren van groenten die naar haar mening ondergewaardeerd worden. „We eten liever pasta en broccoli in plaats van koolraap, meiraap, pastinaak, aardpeer, peterseliewortel, het bietje en natuurlijk de aardappel.” Een hele mand vol met deze ’onderdeurtjes’ van de Nederlandse keuken heeft ze klaargezet. Het liefst zou ze de knollen per kilo verkopen en dat heeft ze ook al eens gedaan, op de markt. Maar ja, dit is een galerie en dan gaan ze weg voor 19 tot 30 euro per stuk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden