De supermarktklant in Ierland krijgt meer dan verwacht

Je zou hem de Albert Heijn van Ierland kunnen noemen: Feargal Quinn. Weliswaar bezit hij tot nu toe 'slechts' zeven supermarkten, maar als de andere Ierse kruideniers niet uitkijken neemt Quinn ze straks allemaal over.

De kleine (165 cm) springerige zestiger ontving vorige week in Dublin een groep Europese verslaggevers die hij zijn eigenzinnige ondernemersbeleid uiteenzette. Quinn bleek niet alleen te barsten van een aanstekelijke energie, maar ook van de ideeën, het ene nog origineler dan het ander.

Zijn 'Superquinn-supermarkten' staan dan ook bekend om de verrassingen die hij telkens bedenkt. Zo kan de klant allerlei beloningen verdienen als hij in de winkel fouten ofte wel 'goofs' ontdekt: kapotte winkelkarretjes, verkeerd aangeslagen kassabonnen, producten waarvan de versheidsdatum is verstreken en zo meer.

Andere door hem bedachte acties betreffen het gratis verstrekken van hondekluiven onder het motto 'Woef!', het verwijderen van snoeprekken bij de kassa's (tot groot genoegen van de winkelende moeders met kinderen), het uitdelen van bloemen ('zomaar, omdat het mooi weer was'), een parapludienst bij regendagen, het tijdelijk versturen van brieven tegen Superquinn-tarief van één penny ('er werden letterlijk miljoenen brieven verstuurd').

Quinns nieuwste bedenksel zijn muntbakjes bij de kassa. 'Geef of neem een penny!' staat er bij. Die bakjes moeten bij het afrekenen het tijdrovende gezoek naar wisselgeld overbodig maken. De klant of cassière pakt eenvoudigweg de munten die in de bak liggen of legt wat zij over heeft, erin. “En dat werkt uitstekend!”, vertelt Quinn stralend.

Maar Feargal Quinn let als een degelijke kruidenier niet alleen op verkooptechniek en productverbetering, hij streeft in zijn bedrijf ook 'hogere' ideële doelen na. Zo heeft hij een zeer eigensoortige kassabon ontworpen: daarop worden alle Ierse producten met een sterretje aangeduid, zodat de klant in één oogopslag kan zien hoeveel eigen waar hij heeft gekocht. En aangezien het in Ierland economisch helemaal niet zo goed gaat - de werkloosheid bedraagt rond de 30 procent, in sommige gebieden zelfs 50 procent - hoopt Quinn zijn klanten met zo'n simpele kassabon bewust te maken van hun koopgedrag èn te laten zien in hoeverre zij een bijdrage leveren aan de Ierse economie.

Een andere actie van Quin is het bevorderen van de Ierse taal. Het Iers of Gaelic, een eeuwenoude Keltische taal, is volgens de Ierse grondwet de eerste landstaal; het Engels geldt officieel slechts als tweede. Maar dat mooie Iers staat ondanks grote inspanningen van de regering flink onder druk: het Engels is veel gemakkelijker en het is bovendien een wereldtaal.

En ook al spreekt nog slechts een kleine minderheid dagelijks Iers, Quin wil zijn landgenoten bij het winkelen toch herinneren aan hun taal, die ze allemaal op school hebben moeten leren. Dat doet hij door middel van tweetalige opschriften en productinformatie in de Superquinns. Ook de dame aan de informatiebalie wordt geacht Iers te spreken. Daarom staat er een bordje voor haar met de (Ierse) tekst 'Ik spreek Iers'.

Inmiddels hebben al die bruisende ideeën Feargal Quinn tot een (inter)nationaal bekende persoonlijkheid gemaakt. Hij is vele malen onderscheiden, onder meer met twee eredoctoraten en op internationale managementcongressen is hij een veelgevraagd spreker.

Verder is hij senator, schrijver (zijn boek over zijn succesformule 'Kroon de klant' is in vele talen vertaald, ook in het Nederlands) en voorzitter van een Ierse regeringscommissie die zich buigt over het onderwijs. En natúúrlijk heeft hij goede banden met onze eigen Albert Heijn en andere Europese supermarktketens, onder meer via de 'Euroshopper'. Dat zijn de producten die in alle deelnemende winkels met hetzelfde Euroshopper-etiket worden verkocht; door de ruime inkoop zijn ze laaggeprijsd. Quinn: “Ook bij de Euroshopper gaat het om een verrassing waarbij de klant méér krijgt dan hij verwacht. Zo blijft zaken doen fun.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden