De super scoort graag met ’bio’

Supermarktbazen opgelet. Milieudefensie telt de komende weken de biologische en fairtrade-producten op het schap.

De bedrijfsleider is vanochtend een opgejaagd hert. Hij rent van hot naar her. Juist nu zijn winkel wordt bezocht door de eko-tellers van milieudefensie, is het elektronisch betalingsverkeer gestoord. De kassa roept, terwijl Ronald Kramer, bedrijfsleider van DekaMarkt aan de Prinsenstraat in Zaandam, ook die tellers goed in de gaten wil houden. Want goed scoren in de jaarlijkse eko-telling, dit jaar voor de tiende keer, is mooie reclame. Biologisch is immers hot. Dus wie zal het hem euvel duiden dat hij op lang niet alle vragen een antwoord heeft? „Ik heb wel een persbericht.”Â

De vijf tellers van Milieudefensie – herkenbaar aan hun witte jasjes – schuimen ondertussen meter voor meter de schappen af. Hun bevindingen noteren ze, op de hielen gezeten door Kramer. Kijk, legt die uit, „bij biologische producten hebben we, voor het gemak van de klanten, groene stickertjes op het schap geplakt. Die kunnen jullie ook gebruiken.”Â

Maar de tellers hebben zo hun eigen methode. „Op zo’n schap kan wel Eko staan, maar is dat ook zo?”, legt even later een van hen de kneepjes van het vak uit. Duidelijk een vrijwilliger met ervaring. „Daarvoor moet je toch echt het product bekijken.” En hij draait de fles olijfolie om. Het klopt, luidt de conclusie.

Ergens tussen het toiletpapier en de luiers slaat even de teleurstelling toe. Hier is het eko-label zoek. Maar de bedrijfsleider sleept de tellers snel een schap verder mee. Hij staat stil voor de babyvoeding. „Een, twee drie . . .”, telt hij hardop. „Tweeentwintig, drieëntwintig . . . Zesentwintig stuks.” De witte jassen zijn duidelijk onder de indruk. „Ja, daar zijn we trots op”, vat Kramer samen. Tevreden beent hij naar de wijn. Ook daar heeft hij zijn klanten wel wat moois en biologisch te bieden.

Een paar minuten later slaat een lichte paniek toe bij de tellers. Wie heeft welk schap gehad? Wie heeft de koekafdeling bezocht? Wie dook er in de diepvries? Ja, beaamt Wouter van Eck, de campagnecoördinator van Milieudefensie, „deze telling is een vrolijke chaos met een dynamisch management model. Het had met minder mensen gekund.” Waarop men besluit dat toch alles nog goed komt.

Ondertussen sleept Kramer zijn bezoek naar het hondenvoer. Je zou het zomaar over het hoofd zien, maar heus: ook dat heeft DekaMarkt biologisch.

Dan is het moment daar: de totaalstand. Kramer, hulpvaardig als altijd, telt de diverse scores op: 127 biologisch en 6 fair trade. 127? Hè, hoe kan dat? „Volgen mijn informatie moet het 150 zijn”, zegt de bedrijfsleider. „Hebben we de wasmiddelen gehad?”

Daarvan wil campangeleider Van Eck echter niks weten. „We moeten streng zijn: we tellen alleen biologische landbouwproducten.” Maar gelukkig was de broodafdeling niet geteld: alle tellers storten zich op biologisch brood, wat de totaalscore op 128 brengt. „En dat maakt dit tot een goede supermarkt”, concludeert Wouter van Eck. Want de afgelopen jaren schommelde het gemiddelde rond de zestig stuks. Kramer lacht opgelucht. Maar een supermarkt heeft al snel 10.000 producten, dus is er nog een lange weg te gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden