De succesformule van de Efteling

PRETPARKEN | De Efteling is één van de succesvolste Europese pretparken. Maar om dat te blijven, zal het ook moeten vernieuwen.

Holle Bolle Gijs, de Droomvlucht en Lange Jan: wie kent de Efteling niet? Het oudste pretpark van Nederland staat met bijna 4,7 miljoen bezoekers op nummer vier van de best bezochte pretparken van Europa. En het park blijft zich uitbreiden, ondanks de almaar toenemende concurrentie.

Zo krijgt het attractiepark in het Brabantse Kaatsheuvel er in 2017 duizend bedden bij, waardoor er iedere nacht drieduizend mensen kunnen slapen. Ook bouwt de Efteling - dat over precies een jaar 65 jaar bestaat - nu aan Symbolica, zijn grootste en duurste attractie ooit. Het pretpark heeft 35 miljoen euro uitgetrokken voor het nieuwe 'Paleis der Fantasie'.

"Het is moedig hoe het park steeds blijft investeren", zegt directeur Jan Maarten de Raad van attractieparkontwerper Jora Vision, dat onder meer Madurodam, het Franse Parc Astérix en Disneyland Parijs tot zijn klanten rekent. "De Efteling houdt zich trouw aan de vuistregel in deze branche, dat er elke vier jaar iets groots moet worden gebouwd om bezoekers te blijven trekken, en jaarlijks iets kleins. Tegelijkertijd moet dat ook wel, wil het zijn positie behouden."

De Efteling behoort niet alleen in Europa tot de grootste attractieparken. Wereldwijd belandde het op nummer 24, tussen megaparken in de VS, China en Japan.

"De concurrentie is groot", zegt De Raad. "Nergens ter wereld is de parkdichtheid zo hoog als in Nederland en er komen er meer bij. Kijk bijvoorbeeld naar Emmen, waar de dierentuin nu een ook een soort attractiepark is geworden. Daar komt bij dat we vaker op zoek naar attracties in onze buurlanden."

In die overvloed is onderscheid belangrijk. En de Efteling doet dat slim. "Het huurt geen bedrijven als de mijne in, maar heeft een eigen ontwerpafdeling, die de attracties van A tot Z uitdenken", zegt De Raad. "Zij zorgt ervoor dat ieder ding dat gebouwd wordt, van achtbaan tot hotelkamer tot de nieuwe Pinokkio, bij de cultuur van het park past. Daarmee heeft de Efteling vanaf het begin een heel eigen, unieke sprookjeswereld gecreëerd, waarmee iedere generatie een band heeft."

Trendwatcher vrijetijdsbranche Hans van Leeuwen beaamt dat. "Het gevoel van een achtbaan ben je zo kwijt, maar een sprookje komt binnen en dat wil je als oma doorgeven weer doorgeven aan je kleinkind, die net als jij met grote ogen zal kijken naar de gelaarsde kat."

Volgens hem kunnen de sprookjes in Disneyland niet tippen aan die van de Efteling. "Zij komen tijdens de nieuwe Starwars met een attractie daarover. Maar die film kleeft niet bij een volgende generatie, terwijl de zeven dwergen of de rode schoentjes altijd blijven. De Efteling roept een gevoel van geborgenheid op, van 'vroeger' en authenticiteit."

Die kracht is ook zijn achilleshiel. "Dat warme deken verhaal moeilijk over te brengen op buitenlanders", zegt Van Leeuwen. De Efteling heeft de toeristen juist nodig om bij de beste parken te blijven horen en maakte dit jaar reclames voor onder meer de Duitse, Franse en Britse televisie.

Een andere uitdaging is de toegangsprijs. Met ruim 36 euro voor een regulier kaartje, is de Efteling het duurste pretpark in Nederland. Vergeleken met het buitenland is het tarief veel te laag, zegt de trendwatcher. "Net als de andere attractieparken in Nederland. En dan heb je ook nog eens al die kortingsacties. Daardoor heb je als park te weinig vlees op de botten om telkens die nieuwe attracties te bouwen."

Om toch te kunnen uitbreiden en het park te onderhouden stellen zowel Van Leeuwen als attractiebouwer De Raad dynamische entreeprijzen voor, waarbij bezoekers op een rustige dag met slecht weer minder betalen, en meer geld neertellen bij zonnig weer en een flinke toeloop. "En als de Efteling begint, volgt de rest."

Top 5 best bezochte Europese pretparken 2015

1.Disneyland Parijs 10,4 miljoen

2.Europa-park in het Duitse Rust 5,5 miljoen

3.Tivoli Gardens, Kopenhagen 4,7 miljoen

4.Efteling, Kaatsheuvel 4,7 miljoen

5.Walt Disney Studios Park, Parijs 4,4 miljoen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden