De strijd om spotlights en sponsors

De volle festivalzomer gaat van start. Met een beperkt budget gaat Brabant Open Air de concurrentie aan. 'De crisis maakt creatief.'

Marc Meeuwis stopt zijn overhemd in zijn broek, en gaat zitten in de fauteuil die klaarstaat. Twee felle lampen staan op hem gericht. "Hoi vrienden!", zegt hij in de camera. Het is negen uur 's ochtends, en de dag van de festivaldirecteur begint met het opnemen van een praatje voor op de site en de Facebookpagina. "Ik hakkel me er eerst een keer doorheen, daarna weet ik wat ik moet zeggen voor de volgende take", zegt Meeuwis.

Meeuwis organiseert een van de vele middelgrote festivals die Nederland deze zomer telt. Allemaal vechten ze om de aandacht van het publiek, artiesten en sponsors. De vijfde editie van het Brabant Open Air festival staat gepland op 6 en 7 september op het voormalige Philipsterrein Strijp-S in Eindhoven.

Het slechte economische tij maakt het er voor festivals niet makkelijker op. Dit voorjaar gingen het Haagse The Hague Jazz en het Apeldoornse Legends Festival failliet. Maar er komen ook nieuwe concurrenten bij, zoals Best Kept Secret, vorige week in het Brabantse Hilvarenbeek. Festival Mundial, komend weekend in Tilburg, koos voor een goedkoper kaartje en minder uitgaven. Ook Meeuwis verlaagde de prijzen: een kaartje voor zaterdag kostte vorig jaar 50 euro, en nu maar 32,50.

Tilburger Meeuwis (44, stoppelbaardje, vriendelijke ogen achter een bril) loopt het vuur uit zijn sloffen om het festival tot een succes te maken. Meeuwis - die ook bekend is als lid van de band van zijn broer Guus - moet deze middag nog naar een studio in Amsterdam, voor de radiospot. Daarna praat hij in Naaldwijk met 'de jongen die de ticketverkoop regelt'. Zijn dagen zijn gevuld met overleg met cateraars en mogelijke sponsors. Mocht Meeuwis iets overkomen, dan weet alleen zijn compagnon Mark van Horik precies hoe het zit met het festival. Maar dat is het wel. Brabant Open Air is een tweemanszaak. Het festival verkocht drie jaar geleden 24.000 kaartjes (toen nog onder de naam 'Bavaria Open Air'). Vorig jaar waren het er maar 12.000, en lukte het niet om quitte te spelen. Maar Meeuwis heeft nooit overwogen om het bijltje erbij neer te gooien, zegt hij. "Ik heb wel gedacht: 'Jeetje mina, jeetje mina. Jeetje Mina!'"

Meeuwis en Van Horik gooien dit jaar het roer om. De begroting ging omlaag, zodat het festival ook met 12.000 kaartjes rondkomt. Vorig jaar stonden er advertenties in Spits! en De Telegraaf, dit jaar niet. Meeuwis erkent nu dat het grootste deel van de bezoekers uit de regio komt. "De rest van het land komt nog wel."

Gastcolleges en kunstenaars
Het tweetal boekte minder dure grote namen. Tegelijkertijd zijn er meer podia en meer artiesten. "Weet je hoeveel Nederlands talent je kunt boeken voor het bedrag dat je aan een band als de Kaiser Chiefs betaalt?", vraagt Meeuwis. Ze boekten wel het Britse Will & The People en Nederlandse artiesten als Blaudzun en Kensington. Bovendien komen er voor het eerst gastcolleges van professoren van de Universiteit van Tilburg, en gaan er kunstenaars op het terrein aan de slag. "Het gaat het publiek meer om de beleving en de sfeer dan om de grote namen", zegt Meeuwis. "Je wordt creatief. Ik vind het eigenlijk leuker zo."

Deze ochtend zit Meeuwis aan het hoofd van een tafel in het vergaderzaaltje van het Tilburgse communicatiebureau VeertienElf Media. Samen proberen ze met zo min mogelijk geld zoveel mogelijk aandacht te krijgen. Een van de stunts is een bandjeswedstrijd, met als hoofdprijs: een half uur spelen op de vrijdagavond. De deelnemende bandjes doen er alles aan om hun fans te mobiliseren om op hen te stemmen, en dat levert een hoop aandacht op voor de Facebook-pagina van het festival. Bovendien verloot Meeuwis voor elke 500 'likes' op Facebook vier kaartjes onder de fans.

De directeur heeft een nieuw 'gek idee', zegt hij, met pretlichtjes in zijn ogen. "We geven heel Brabant een kaartje." Meeuwis kijkt de tafel rond. "Maar pas als we een absurd aantal likes halen. Dan geven we ieder dorp en iedere stad twee gratis kaartjes. Ik heb het uitgerekend, het is te betalen", zegt Meeuwis. Gertjan Harberink van VeertienElf brainstormt verder: "Hoe gaaf zou het zijn om een heel dorp kaartjes te geven!" Meeuwis denkt even na. "Dat lijkt me voer voor inbrekers. En ik vind het toch leuker om alle 250 dorpen kaartjes te geven."

Opgestoken duimpjes
VeertienElf heeft ook een idee: kaartjes verstoppen, en hints op Facebook zetten. "Stel je voor", zegt Harberink. "Een filmpje waarin je ons in het donker ziet graven en dan een flits ziet van een park in Tilburg. En dat vervolgens mensen allemaal met hun schop naar dat park gaan!" Meeuwis lacht, en hakt de knoop door. "Dat gaan we gewoon doen."

De acties hebben effect: een vijfde van het benodigde aantal kaarten is verkocht. En de teller op Facebook staat op ruim vijfduizend opgestoken duimpjes. Meeuwis heeft er vertrouwen in dat hij meer kaarten verkoopt dan vorig jaar. "Het voelt goed." En voorzichtig droomt hij van groei. "Over een paar jaar landelijke en Europese bekendheid. Dat zou fantastisch zijn."

Zomer vol festivals
Het festivalseizoen duurt steeds langer. Toch is de zomer bij uitstek de tijd om muziekfeesten te bezoeken. Een greep uit de vele festivals in de komende maanden:

Dit weekeinde:

Awakenings Festival - Halfweg

Festival Mundial - Tilburg

Parkpop - Den Haag

Concert at sea - Brouwersdam

Juli

Rock Werchter - Werchter, België

Bospop - Weert

Summer Darkness - Utrecht

Pitch festival - Amsterdam

Zwarte Cross Festival - Lichtenvoorde

Augustus

Dance Calley - Spaarnwoude

Solar Weekend Festival - Roermond

Appelsap - Amsterdam

Mysteryland - Haarlemmermeer

Pukkelpop - Hasselt, België

Lowlands - Biddinghuizen

September

Into the great wide open - Vlieland

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden