De strijd der kleine drielingen

QUIRIJN VISSCHER

In autoland is weer een drieling geboren. Hun namen: Seat Mii, Škoda Citigo en Volkswagen up! (vooruit, een keertje correct gespeld). De ouders, de Volkswagen Groep, maken zich op voor een Strijd der Giganten in de verkooplijsten met deze stadsautootjes. Want wie anders stoot de huidige toppers, ook een eeneiige drieling, van hun troon? De Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo scoren fenomenaal hoog in de Hollandse autohitparade.

Sterker, opgeteld vormt het Frans-Japanse trio de absolute verkoopkampioen. Officieel mag de Volkswagen Polo dit jaar (tot en met juli) met 13.700 exemplaren de best verkochte auto zijn, het drietal van Citroën, Peugeot en Toyota reed in die periode 22.400 keer nieuw uit de autoshowrooms. Deze Tsjech, want dat is de C1/107/Aygo, is in zijn drie-enigheid officieus de verkoopleider.

Volkswagen - groot geworden met betaalbare Kevers voor iedereen - laat dat niet op zich zitten.

Al in de jaren zeventig experimenteerde het concern met dubbelgangers. Zo kreeg de Polo destijds de vrijwel identieke, maar vergeten Audi 50 naast zich. Volkswagen groeide uit tot een autoconcern van Europese merken als Audi, Seat, Škoda en VW die uit gezamenlijke onderdelenmagazijnen kunnen putten.

Toch vlotte het nooit zo met de allerkleinste autootjes. De identieke VW Lupo en Seat Arosa waren populair, maar niet mateloos. En dat is in deze klasse toch nodig. Automagnaat Henry Ford II verzuchtte veertig jaar geleden al dat kleine auto's kleine winsten betekenden. Klein was voor hem trouwens het maatje Volkswagen Golf. Nog kleiner, dat zou verliesgevend zijn. De Japanners bewezen zijn ongelijk toen met hun miniautootjes.

Slim dus van PSA (Peugeot, Citroën) om met Toyota een stadsauto te bouwen. Wil je nieuwe auto's voor 7500 à 8000 euro kunnen aanbieden zonder verlies, dan moet je er enorm veel van verkopen. Daarom mikken de Citigo, Mii en Up, meer nog dan hun Tsjechische tegenstrevers, met eigen imago's op een breed publiek van gepensioneerde klerken en trendy twintigers tot zakelijke dienstverleners. De winst? Die zit in verleidelijke modieuze accessoires.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden