De stamvader van de rock-'n-roll maakte hits voor de eeuwigheid

popicoon | The Beatles en The Stones speelden zijn muziek. Chuck Berry's invloed op de popmuziek is legendarisch.

Elke aspirant-rockster die vol ambitie een gitaar omhangt, loopt er tijdens zijn eerste lessen onvermijdelijk tegenaan. Dat onsterfelijke intro van 'Johnny B. Goode': die hysterische noten omhoog, dan terug naar beneden, om uit te komen in een voortstampend bluesschema met daarboven het ritmische getrek aan de snaren. Het was het handelsmerk van Chuck Berry, die ermee een onuitwisbare stempel op de muziekgeschiedenis drukte.


Zaterdag overleed een van 's werelds eerste rocksterren op 90-jarige leeftijd. Nu is het altijd riskant een heel genre op te hangen aan één artiest, maar als we dan toch iemand de uitvinder van de rock-'n-roll moeten noemen, komt Chuck Berry het meest in aanmerking. Hij sloeg een stevige brug tussen blues en rock. Hij leverde met 'Johnny B. Goode', 'Maybellene' en 'Roll over Beethoven' de eerste, veelgecoverde gitaarklassiekers. Zijn toegankelijke teksten over meisjes, auto's en feesten vonden weerklank bij de voorzichtig ontluikende rebellie van de eerste naoorlogse tienergeneratie. En Chuck Berry - niet onbelangrijk - had als persoon vanaf het begin die verheven, arrogante houding van een onvervalste rockster.


De in 1926 geboren Charles Edward Anderson Berry was een relatieve laatbloeier, die bijkluste als kapper terwijl hij in zijn geboortestad St. Louis in verschillende bluesbandjes speelde. In 1955 kwam hij in aanraking met blueslegende Muddy Waters, die hem voorstelde aan diens platenmaatschappij. 'Maybellene' werd uitgebracht, het werd een hit, en de jaren erna zouden er nog een hoop volgen. Die hits speelde hij op televisie, waar Berry het belang van de beeldcultuur direct herkende en furore maakte met zijn 'duckwalk': tijdens gitaarsolo's zakte hij door de knieën, al schuifelend de benen vooruit zwiepend.


In de jaren vijftig groeide Chuck Berry snel uit tot superster, en hij bouwde zijn merk handig uit door het openen van een nachtclub en vastgoedinvesteringen. Eind 1959 werd hij gearresteerd op verdenking van seks met een minderjarige. De rechter was racistisch, vond hij, maar Berry moest uiteindelijk anderhalf jaar de gevangenis in. Nadat hij in 1963 vrijkwam, zou hij zijn eerdere succes niet meer behalen - behalve dan met 'My Ding-A-Ling', dat in 1972 zijn eerste en enige nummer-1 hit werd.


Zijn invloed op de muziekgeschiedenis was enorm: de Beach Boys kopieerden hun grootste hit 'Surfin' USA' van Berry's 'Sweet Little Sixteen', waarna Berry de band met succes voor de rechter daagde. Berry gaf Keith Richards een lesje rock-'n-roll, The Rolling Stones gebruikten meerdere van zijn nummers. Ook The Beatles coverden zijn nummers, met name 'Roll Over Beethoven' was een lieveling van Lennon & co.


Chuck Berry bleef tot op hoge leeftijd touren. Vorig jaar verklapte hij op zijn 90ste verjaardag dat er nieuwe muziek zat aan te komen - voor het eerst in bijna 40 jaar.


Dat is er niet van gekomen. Maar zijn hits zijn er voor de eeuwigheid, ook ver buiten de atmosfeer: 'Johnny B. Goode' is opgenomen op de gouden plaat aan boord van de onbemande ruimtesondes Voyager I en II, naast Bach, Mozart en Beethoven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden