Interview

De stakingen hebben er flink ingehakt: 'KLM draagt het resultaat van de groep'

Pieter Elbers. Beeld ANP

KLM-topman Pieter Elbers (48) wordt genoemd als nieuwe baas van Air France-KLM. Zelf zwijgt hij over zijn ambities.

KLM houdt het bedrijf opnieuw in de lucht?

"KLM heeft een goed resultaat geboekt met een operationele winst in het eerste kwartaal van 388 miljoen en in het tweede van 328 miljoen. Ondanks de stijgende brandstofprijzen doen we het beter dan in 2017 en dat was al een goed jaar. Bij Air France hebben de stakingen het resultaat van Air France zwaar overschaduwd. Het klopt dus dat KLM het resultaat van de groep draagt in het eerste half jaar van dit jaar."

Zijn die periodieke, geldverslindende werkonderbrekingen bij Air France niet iets om behoorlijk nerveus of zelfs moedeloos van te worden?

"Ik ben niet zo snel nerveus of moedeloos. Maar ik heb wel eerder gezegd dat deze stakingen een enorm negatief effect hebben: voor de klanten natuurlijk, maar ook voor de grote meerderheid van medewerkers van Air France die wel gewoon wil werken. Want het is maar een relatief kleine groep die staakt, de rest probeert er voor te zorgen dat de klanten er zo min mogelijk last van hebben."

Een van de grootheden in de luchtvaart, Willie Walsh van IAG (o.a. British Airways en Iberia) is verbaasd dat de zoektocht naar een nieuwe cao zo lang duurt. Volgens hem moeten ze Elbers nemen, 'een van de beste in de sector'.

"Ja dat heb ik ook gelezen. Maar Willie Walsh zit niet in de board van Air France KLM!"

Zou u het willen, de nieuwe bovenbaas worden ?

"Daar ga ik geen uitspraken over doen, laten we niet gaan speculeren."

U zou er op hebben aangedrongen dat de nieuwe ceo zich niet meer alleen met de problemen bij Air France bezighoudt. U wilt niet dat KLM als een filiaal van Air France wordt gezien.

"Wij hebben inderdaad ideeën met elkaar gedeeld, een en ander aan elkaar meegegeven. Maar inhoudelijk ga ik daar verder niet op in."

Er zijn stakingen bij prijsvechter Ryanair, er waren stakingen bij Lufthansa, er komen misschien ook acties bij KLM. Is dat een aanwijzing dat kostenbesparing als strategie tegen zijn grenzen aanloopt?

"Bij ons is het personeel na zes jaar van de nullijn af, de salarissen zijn weer gestegen. Dat vind ik een erg goede zaak. We moeten denk ik kijken naar andere manier om te besparen, bijvoorbeeld door de inkoop tegen het licht te houden en meer diensten te digitaliseren."

Lees ook:

Winst Air France-KLM verdampt door Franse stakingen

De pilotenstakingen bij Air France eerder dit jaar hebben er flink ingehakt bij Air France-KLM.

KLM zoekt meer duurzame brandstof, maar dat valt niet mee

Een luchtvaartmaatschappij die vecht tegen klimaatverandering bestaat niet. Of toch wel? Met kleine stapjes probeert Inka Pieter, verantwoordelijk voor duurzaamheid bij KLM, de uitstoot van de KLM-vloot te verminderen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden