De stad kan de auto niet meer velen

Wethouder kondigt voor 400 miljoen aan maatregelen aan om ruimte te scheppen in de binnenstad

Een taxi zoekt vergeefs een goede plek om even te stoppen. De stoep op dan maar. Een voetganger, gebogen over een stadsplattegrond, schrikt ervan, stapt opzij en wordt zo ongeveer omvergetoeterd door een voorbijrijdende scooter.

Dit is de Haarlemmerdijk in Amsterdam, in verkiezingen steeds genoemd als een van de leukste winkelstraten van Nederland. Het is een smal straatje en er wringt zich van alles doorheen.

Voor fietsers is het een belangrijke doorgaande route, over de stoep loopt winkelend publiek, in één richting rijden auto's. Deze doordeweekse middag staan er op vier plekken bestelauto's te lossen, en daar stokt de boel.

Wat hier gebeurt, is kenmerkend voor Amsterdam. Het wordt in de stad steeds drukker: meer inwoners, meer forenzen, meer toeristen. Maar de binnenstad is krap en dat leidt tot knelpunten in het verkeer. Niet zelden moeten trams én auto's én fietsers én voetgangers zich door één straat persen.

Wethouder Pieter Litjens maakte gisteren plannen bekend om die knelpunten aan te pakken. In de binnenstad moeten fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen, vindt hij. Auto's moeten plaats maken.

Amsterdammers laten de afgelopen jaren de auto al vaker staan; ze nemen de fiets of gaan lopen. Maar die trend kan niet voorkomen dat het verkeer vastloopt, al was het maar omdat ook stilstaande auto's ruimte innemen. Litjens wil daarom onder meer acht extra ondergrondse parkeergarages.

Ook wil hij de vele bewoners die hun auto maar zelden gebruiken, verleiden om die, tegen een laag parkeertarief, aan de rand van de stad te zetten.

Alles bij elkaar wil de wethouder zo in de krappe stad een oppervlakte ter grootte van twintig voetbalvelden vrijmaken.

Sommige straten worden autoluw of autovrij. Her en der gaat de maximumsnelheid omlaag naar dertig kilometer per uur, zodat de verschillende soorten verkeer zich soepeler naar elkaar kunnen voegen.

Maar autootje pesten? Dat verwijt is misplaatst, zegt Litjens, VVD'er tenslotte. "Wie in de binnenstad móet zijn, kan er komen. Dat blijft zo. En die vindt straks sneller een parkeerplek, onder de grond."

Litjens wil bovendien niet alleen af van stilstaande, maar ook van bijna stilstaande auto's. Op een aantal doorgaande wegen halen auto's nu een gemiddelde snelheid van nog geen vijftien kilometer per uur. "Ook daardoor nemen auto's meer ruimte in dan nodig", zegt Litjens. Met onder meer beter afgestelde stoplichten wil hij de doorstroming verbeteren.

Sommige maatregelen kunnen 'morgen' genomen worden, zegt Litjens, andere vergen meer tijd. Als alles uitgevoerd wordt, kost dat 400 miljoen euro. Op den duur is dat niet genoeg om de groei van de stad bij te houden, erkent hij. "We stoppen nu dus niet met nadenken over de toekomst."

Op de Haarlemmerdijk begint het deze zomer al. Daar wordt tweederde van de parkeerplekken geschrapt. Op termijn wordt de straat autovrij en worden doorgaande fietsers omgeleid. Daarvoor moeten wel twee bruggen worden aangelegd.

undefined

Bussen worden schoner

Over tien jaar zullen de bussen van het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB rijden zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Dat hebben wethouder duurzaamheid Abdeluheb Choho (D66) en de GVB-directie afgesproken. Al in de komende drie jaar zullen de eerste van de tweehonderd dieselbussen vervangen worden door elektrische. De trams en metro's van het GVB rijden al op groene stroom en nu wordt ook onderzocht of de veerponten schoner kunnen varen. De gemeente draagt 1 miljoen euro bij aan de aanschaf van de schone bussen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden